Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby mk1 on 1977-1981 valmistettu sedan versio Polo MK1-mallista. Derby pohjautuu tekniikkansa puolesta lähes täysin Poloon, mutta sen kori eroaa C-pilarin jälkeen Polosta. Korin takaosa on hieman erilainen, kuten takaikkuna leveämpi ja takapuskuri erilainen. Valot ovat samat, kuin Polo MK1:sessä ja Audi 50:ssä. Varustelutasot ovat samat kuin kolmiovisessa Polossa, eli LS ja GLS. Derbystä tehtiin myöhemmin Derby MK2,…
Lancia Prisma Integrale 4WD

Lancia Prisma

Lancia Prisma on Lancia Delta MK1:sen sedanmallina toiminut automalli, jota valmistettiin vuosina 1983-1988. Auto pohjautuu Fiat Regataan. Prismaa ei valitettavasti koskaan nähty kilparadoilla, toisin kuin Delta joka oli rallikäytössä erittäin suosittu. Kulmikkaasta epämuodikkaasta muotoilustaan huolimatta Prismasta tuli Deltaa suositumpi. Auton ilmanvastuskerroin on 0.38. Autosta on myös melko moderni nelivetoversio Integrale, jossa keskitasauspyörästössä on viskolukko ja takana Torsen. Tässä versiossa moottorina…
Datsun Sunny B110 GX Coupe

Datsun Sunny B110 / Datsun Finn

Datsun Sunny B110 on 1970 valmistettu Japanilainen auto, joka tunnettiin markkinoilla myös nimellä Datsun 1200 / Datsun Sunny ja suomalaisittain Datsun Finn. Se on jatkoa edeltäjälleen Datsun Sunny B10-mallille. Uusi malli oli hieman tärkeintä kilpailijaansa, yhtä suosittua Toyota Corollaa, suurempi joka suhteessa. Samalla auto oli myös edeltäjäänsä suurempi. Myös Coupé KLB110 ja Van-farkkuja VLB110. 1200-malli oli Yhdysvalloissa myytävistä automalleista taloudellisin…
Toyota Crown S40 Pickup

Toyota Crown S40

Toyota Crown S40 on vuosina 1962-1967 valmistettu Japanilainen auto. Korimalleja oli kolmea eri tyyliä: Sedan (RS40, RS41, MS41 MS45), Wagon (RS46G, RS46V, MS46G, MS46V, MS47G, MS47V) ja Pickup (RS46, MS46, MS47). S40-sarja on edeltäjäänsä S30-sarjaa hieman matalampi ja siihen tehtiin muitakin uudistuksia. Varustelutasot lisäsi sitten malli vaihtoehtoja. Farmareitakin oli 3- ja 5-ovisia umpikylkisiä sekä ikkunallisia. Alkuperäinen henkilö-farmari kantaa nimeä Custom…
VW Caddy Musta Lava-auto

Volkswagen Caddy MK1

Caddy on Volkswagen Golfin tekniikkaan pohjautuva pienikokoinen lava-auto. Ensimmäisen Caddyn moottorivaihtoehtoina oli aluksi 1,5-litrainen bensa tai 1,6-litrainen diesel. Ennen tuonnin aloittamista Suomeen bensamoottoria oli kasvatettu 1,6-litraiseksi. Myöhemmin 80-luvun lopussa tarjolle tuli lisäksi 1,8-litrainen ruiskukone. Suomen autoverosäännöksien takia Caddyn lava oli muutaman sentin liian lyhyt, joten lavan takaosaa pidennettiin Suomessa. Valitettavasti pidennyksen kohdalta ruostesuojaus on muuta autoa huonompi. Tavallisen pickupin lisäksi…
BMW e24 Mainos 635CSI

BMW E24

BMW 6 E24 on vuonna 1976–1989 välillä valmistettu suurikokoinen urheilullinen kaksiovinen coupe. Tuotanto alkoi vuonna 1976 kahtena mallina: 630CS ja 633CSi. Alunperin korien valmistajana toimi Karmann, mutta myöhemmin BMW itse alkoi valmistaa koreja. Vuonna 1978 tuli tehokkaampi 635CSi -variantti, Yhdysvaltoihin 3,5 -litrainen moottori tuli tosin vasta vuonna 1985. E24 6-sarjan BMWtä tehtiin kolmessa sukupolvessa. Ensimmäinen sukupolvi ”serie 1” oli tuotannossa…

Mercedes-Benz W113

Mercedes-Benz W 113 on 1963–1971 vuosina valmistettu kaksipaikkainen avoauto, joka korvasi legendaarisen 300 SL (W 198) ja 190 SL (W 121 BII) mallin. Kaikki kyseisen mallin autot oli varusteltu suoralla 6-sylinterisellä monipisteruiskulla. Korin useat osat oli valmistettu alumiinista painon pudottamiseksi. Keveyden lisäksi matala ja lyhyt kori lisättynä laadukkaan alustan ja jarrujen kanssa antoi W 113-mallille loistavan ajettavuuden. Mallin klassinen keula…
Opel Rekord A 1964 Mainos

Opel Rekord A

Rekordin muotoilu on edeltäjää kulmikkaampaa. Rekord A:n kuusisylinteristä L-6 mallia pidetään Opel Commodore:n esi-isänä. Opel Rekord A -mallia valmistettiin 1963–1965 yhteensä 887 488 kappaletta. Opel Rekord oli Saksassa luokkansa suosituimpia autoja. Tekniikan Maailma 3/1964 koeajossa kiitti sisätiloja ja tavaratilaa. Rekordia oli helppo hallita. Jousitus oli kuitenkin jäykkä. Rekord oli aliohjautuva. Ulkonäössä erikoinen piirre oli pieni raideleveys takana, joka johtui vanhojen…
Toyota Corolla Sedan 1600 TE71

Toyota Corolla MK4 / DX

Toyota Corolla E70 eli Corolla MK4 on vuosina 1979–1983 valmistettu Japanilainen auto.  Auto on edeltäjiään hieman kulmikkaampi ja toiseksiviimeinen takavetoinen, josta AE86 GT Corolla oli viimeinen. Kyseistä Corollaa myytiin myös nimellä Daihatsu Charmant. Suomessa tätä Corolla-mallia kutsutaan yleisesti nimellä Corolla DX, Teini DX tai, vaikka DX onkin todellisuudessa vain yksi Corollan varustelutaso. Tämäkin Corolla-malli oli yksi Suomen suosituimmista autoista.…
Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus P4 12M on Saksan Fordin vuosina 1962–1966 valmistama korimalli. Toisin, kuin muissa 12M Taunuksissa P4-korimalli oli etuvetoinen, pohjautuen Amerikkalaisten Ford Cardinal -konseptiin. Kyseisen mallin myötä Fordin moottorivalikoimaan tuli V4-moottori. Taunus P4-koria tehtiin arviolta 520.000 kpl. Vuonna 1963 Tekniikan Maailma koeajoi Ford Taunus 12M TS. Muista Fordin malleista poiketen auto oli etuvetoinen ja siinä oli poikkeuksellinen V4-moottori. Taunus 12M:ssä…
Audi 80 B1

Audi 80 B1

Audi 80 on Audin automalli, jota tuotettiin vuodesta 1972 vuoteen 1995. Ensimmäinen Audi 80 oli kaksi- tai neliovinen sedan, jota myytiin vuosina 1972–1978. Auton nimi oli Yhdysvalloissa Audi Fox. Se korvasi aikaisemman Audi 60-90 -malliston ja oli Audin kilpailija Opel Asconalle ja Ford Taunukselle. Amerikkalaisia malleja myytiin vuodesta 1973 vuoteen 1979. Joissain maissa myytiin farmariautoa, joka oli käytännössä identtinen Volkswagen…
Toyota Corolla GT MK2

Toyota Corolla MK2

Toyota Corolla MK2, eli E20 oli toisen sukupolven Corolla ja sitä valmistettiin vuosina 1970–1974. Corollasta tuli maailman toiseksi eniten myyty auto. Toisen sukupolven Corollasta tuli edeltäjäänsä suositumpi auto niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Sen korin muodoissa oli havaittavissa lievää amerikkalaisvaikutteista ”colapullo-muotoilua”. Etujousitusta oltiin muutettu rutkasti paremmaksi, mutta takana säilyi vanhanaikainen ja yksinkertainen jäykkä akseli pelkkien lehtijousten kannattamana. Vuoden 1971 syyskuussa…