Sunbeam 900 Hillman IMP

Sunbeam 900

Sunbeam 900 on vuodesta 1969 vain Suomessa tämän nimisenä myyty Hillman Imp. Uudelleen nimeämisen taustalla olivat suositun pikkuauton eräät laatuongelmat ja alentunut myynti. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Sunbeam 900:n mallin uutuuksia vanhempiin Impin vuosimalleihin verrattuna olivat pääasiassa uudet istuimet ja mittaristo. Aikaisempi nauhamainen nopeusmittari vaihtui paljon selkeämpään pyöreään nopeusmittariin. Myös istuimet olivat selkeästi parantuneet aikaisemmasta. Autossa ei edelleenkään ole…
Citroen BX Citroën

Citroen BX

Citroën BX on keskiluokan henkilöautomalli. Auto esiteltiin vuonna 1982 Eiffel-tornin alla ja sen hyvin erikoiset muodot on suunnitellut kuuluisa autosuunnittelija Marcello Gandini. Citroënin mallistossa BX sijoittui pienemmän Citroën AX:n ja isomman Citroën CX:n väliin. BX tunnetaan hyvästä ajettavuudesta ja erittäin tasaisesta kyydistään, joka johtuu lähinnä Citroënin erikoisesta kaasunestejousitusratkaisusta. Ensimmäisissä malleissa jousituksessa oli kuitenkin melko paljon ongelmia, joiden korjaukset olivat kalliita.…
Toyota Pickup 1000 Timangi Lava-auto Juliste

Toyota Timangi

Toyota Timangi on pieni lava-auto, jota myytiin vuosina 1972–1978. Timangia tuotiin suomeen vuosina 1976–1977, joka oli autoverottomana hyvin edullinen auto. Timangia myytiin Suomessa hyvin paljon johtuen sen halvasta hinnasta ja markkinoinnista. Joillain markkinoilla Timangia myytiin Toyota 1000 Pickup nimellä. Timangi on pienikokoinen avolava-auto, johon mahtuu kuljettajan lisäksi yksi henkilö vänkärin puolelle. Auton lavan pituus on n. 153 cm ja leveys…
Opel Blitz Kuorma-auto Saksalainen

Opel Blitz

Opel Blitz oli saksalaisen Opel-automerkkiin kuuluva kevyt ja keskiraskas kuorma-auto, jota valmistettiin vuosina 1930–1975. Nimi Blitz tarkoittaa suomeksi salamaa, ja se valittiin kilpailun kautta yli miljoonan ehdotuksen joukosta. Opel Blitzin logo, jossa on kaksi salaman muotoista viivaa, on edelleen osa Opelin tunnusta Opel Blitz oli Saksan suurin kuorma-autovalmistaja ennen toista maailmaansotaa. Blitz-kuorma-autoja käytettiin laajasti Saksan armeijan (Wehrmachtin) kuljetusvälineinä kaikilla rintamilla.…

Volkswagen Passat MK1

Volkswagen Passat B1 eli (Typ 32) on Volkswagenin Passat-malliston ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin aina vuodesta 1973 vuoteen 1980. Kyseinen malli edeltäneet Volkswagen Typ 3- ja Typ 4 -mallistot. VW Passat MK1, esiteltiin 1973 viistoperäisinä kaksi- ja neliovisina automalleina, joissa niiden takaluukku aukeni ainoastaan takalasin alareunaan saakka. Seuraavana vuotena 1974 mallisto täydentyi viisiovisella Variant-farmarikorilla ja viistoperämalleista tuli seuraavana vuonna saataville myös…

Pontiac Firebird MK2

Pontiac Firebird MK2 on amerikkalaisen Pontiac:in 1970–1981 valmistama muskeliauto. Kyseistä mallia oli saatavinaan vain kaksiovisena coupe-mallina. Ensimmäisen Firebird mallin muotoilua uusittiin eriliseksi verrattuna aikaisempaan Kokispullo tyyliin. Pontiacin Trans Am malli tuli erityisen kuuluisaksi Burt Reynold:sin elokuvasta Smokey and the Bandit ja lisäsi autojen myyntiä huomattavasti Firebirdin eri mallit : FirebirdFirebird EspritFirebird FormulaFirebird Trans Am Moottorit231 cu in (3.8 L) Buick V6250 cu in (4.1 L) Chevrolet…

Fiat 128

Fiat 128 oli vuosina 1969–1985 valmistettu suosittu pieni malli, jonka edeltäjä oli Fiat 1100 ja seuraaja Fiat Ritmo. 128 valittiin vuoden autoksi 1970. Fiat 128 malli edusti hyvin yksinkertaista ja kulmikasta muotoilua, jonka isompi ja vanhempi Fiat 124 oli jo tehnyt ihmisille tutuksi. Fiat 128:n muotoili Fiatin pääsuunnittelija Dante Giacosa. Kuitenkaan Giacosan alunperin ehdottamaa viistoperää ei hyväksytty, vaan autosta tehtiin…

Toyota Corolla KE1x

Kuva: Wikipedia Toyota Corolla KE1x, eli MK1 eli ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin Japanissa lokakuussa 1966 jolloin auto tuli myös myyntiin. Eiji Toyoda, yhtiön johtaja esitteli Toyotan uuden ”kansanauton”. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät helmikuussa 1967. Korimallit KE10 = 2 -ovinen sedan, 1K, 1K-D tai 1K-B -moottori.KE11 = 4 -ovinen sedan, 3K, 3K-D tai 3K-B -moottori.KE15 = coupé, joka…

Škoda 105/120

Škoda 105/120 on neliovinen pienehkö porrasperä, jota valmistettiin vuosina 1976–1990. Vuoteen 1983 saakka mallistossa olivat vain 105- ja 120-mallit, vanhalla keulalla. Mallistoa uudistettiin 1984 ja uudella keulalla muotoiltuja Škoda 125/130/135/136-malleja valmistettiin vuosina 1984–1990. Vanhan 120-mallin valmistus jatkui loppuun saakka, vuodesta 1984 uudella facelift-keulalla. Pienimoottorisen 105:n valmistus loppui 1989. Koko mallisarjan nimi on Škoda 742. Škodan mallisarjan halvimmat mallit…

Ikoninen WV Kleinbus on pakettiautojen retrokuningas

Volkswagenin valmistama Kleinbus-pakettiauto on legendaarisen maineen saanut ajoneuvo. Kleinbus yhdistetään usein hippien käyttämäksi ajoneuvoksi, jolla kierrettiin kesäisiä festivaaleja niin Suomessa kuin maailmalla. Tarinat kertovat jopa kymmenen ihmisen ahtautuneen pakettiauton peräosaan matkalla kohti juhannusjuhlia. Hippibussin kyydissä oli aina tilaa rauhaa rakastaville liftareille. Kleinbus-pakettiautosta muodostui nopeasti yhden aikakauden ikoni, jonka vetovoima ei ruostu koskaan, vaikka ajoneuvo itsessään saattoi kulua puhki ahkerassa käytössä.…

Fiat Panda I

Ensimmäisen sukupolven Pandan (Tipo 141) linjat piirsi kuuluisa autosuunnittelija Giorgetto Giugiaro. Se oli Citroën 2CV:n ideaa jäljitellen yksinkertainen, vain tärkeimmät varusteet sisältävä auto, joka suunniteltiin helpoksi käyttää ja huoltaa. Panda oli erittäin kulmikas aiempiin Fiatin malleihin verrattuna ja samaa muotoilulinjaa edustaa myös myöhemmin esitelty hieman suurempi Fiat Uno. Vuonna 1983 esiteltiin nelivetoinen Panda 4×4 erityisesti Italian huonokuntoisia teitä varten. Samana…

Porsche 914 – Volkkarin oma Porsche

60-luvun puolivälissä Volkswagen etsi Karmann Ghiana tunnetun urheiluauton manttelinperijää. Karmann Ghia oli jo tuolloin jokseenkin vanhentunut. Samaan aikaan Porsche etsi mahdollisuutta kasvattaa markkinaosuuttaan urheiluautojen osalta. Takana oli menestyksekäs 911-segmentti. Ferry Porsche ja VW:n tuolloinen toimitusjohtaja Heinrich Nordhoff löivät viisaat päänsä yhteen ja sopivat vuonna 1966 yhteistyöstä, jonka oli tarkoitus hyödyttää molempia osapuolia. Porschen oli tarkoitus kehittää VW:lle edukas keskikokoinen urheiluauto,…