Auton perävälityksen kosketuspinnan säätäminen

Perävälityksen kosketuspinta on se osa hammaspyörän hammasta, joka on kosketuksissa toisen hammaspyörän hampaan kanssa. Kosketuspinnan säätämistä sanotaan myös shimmaamiseksi, tai perän shimmaus. Kosketuspinnan säätäminen on tärkeää, jotta perävälitys toimii oikein ja kestävästi. Kosketuspinnan säätäminen vaikuttaa myös perävälityksen ääneen, lämpötilaan ja voimansiirtoon. Vanhojen autojen perävälityksen kosketuspinnan säätäminen on yleensä helpompaa kuin uusien autojen, koska vanhoissa autoissa on yksinkertaisempi tekniikka ja vähemmän…

Volvo V70:n hiukkassuodattimen ylläpito

Kuinka ylläpitää Volvo V70:n hiukkassuodatinta ja saada se kestämään mahdollisimman pitkään? Tärkeintä on antaa suodattimen puhdistaa itse itsensä. Alla löytyy tietoa hiukkassuodattimen toimintaperiaatteesta ja ylläpidosta. Lyhyesti hiukkassuodattimesta Hiukkassuodattimella eli DPF-suodattimella puhdistetaan dieselkäyttöisen ajoneuvon pakokaasuista nokihiukkaset. Suodatin ollut pakollinen vuoden 2007 jälkeen valmistetuissa dieselajoneuvoissa ja se on välttämätön EU:n asettamien päästörajojen sisällä pysymiseksi. Uusimpien dieselhiukkassuodattimien suodatusteho voi olla yli 90 %.…

Auton pesu ja vahaus ja sisätilojen puhdistus – mitä ottaa huomioon?

Tiesitkö, että erään tutkimuksen mukaan jopa joka kuudes autoilija ei pese autoaan kuin harvakseltaan, jos koskaan? Entäs tiesitkö, että reilusti yli puolet autoilijoista säilyttää roskia autossaan ja joka neljäs valittaa, että autossa haisee pahalta? Jokaisella meistä on omat siivoustottumuksemme ja puhtauskäsityksemme, ja ne heijastuvat myös autoon. Alta voit lukea lyhyesti siitä, mitä auton korin puhdistamiseen ja vahaukseen sekä auton sisätilojen…

Miten katalysaattori toimii ja mitä hyötyä on sport-katalysaattoreista?

Autot tuottavat ajon aikana paljon pakokaasupäästöjä, joiden haitallisuuteen alettiin toden teolla heräillä 1970-luvulta lähtien. 1990-luvulta alkaen autoissa on ollut pakollisena katalysaattori on osa auton päästönhallintajärjestelmää. Tämä laite katalysoi eli muuttaa pakokaasun haitallisia osia vähemmän haitallisiksi. Alla lisätietoa katalysaattorin tehtävästä ja tyypeistä sekä sport-katalysaattoreista ja niiden eroista vakiolaitteisiin. Lyhyesti katalysaattorin tehtävästä Katalysaattori on jo lähes satavuotias keksintö, mutta henkilöautoissa katalysaattorit alkoivat…

Opel/Vauxhall R28/R25 vaihdelaatikon purku ja kasaus

Tässä selitystä miten saa Opel/Vauxhall Omegoissa ja Senatoreissa käytetyn vaihteiston R25/R28 halkaistua ja kenties jopa kasattua. Kyseiset vaihteistot ei ole niin kalliita ja harvinaisia että niitä monikaan alkaa korjaamaan, kun edullisia vaihtovaihteistoja on saatavilla. Lähinnä tarvetta halkaisuun voi tulla jos aikoo laittaa R28 nestekytkimellä olevaan kytkinkoppaan R25 sisuskalut.  R25 vaihteistoja kun on enemmän ja halvemmalla saatavilla kuin 3000 24v:ssä käytettyä…

Taulukko kuvineen on C30SE:n, erot C30NE:ssä löytyy NE-linkistä

Mahdolliset kuvat aukeaa osan kohdalla olevasta painikkeesta pieneen ikkunaan. (vaatii javascriptin käytön)  Liitin Minne / Mistä / Liittimen nro. / Mitä  Piuhan väri NE 1  Sytytyspuolan 1  (sytytys pulssi) Mittaristo 14  kierroslukumittari Vihr 2  Maa 31  (sytytyksen) Rus 3  Suihkutuksen-/bensapumpun 85b Aut.vaiht. ohj.yksikkö 11 ( releen maatto pulssi) Rus/Sin NE 4 (maatto pulssi) Rus/Sin 5 (maatto pulssi) Rus/Pun 6 ———————————————–…

Opel CIH moottoreiden venttiilivälysten säätäminen

Opel on käyttänyt 60-90 luvulla sekä sekä hydraulisia ja kovia nostimia ja niiden säätö on erilainen. Hydraulisten venttiilien säätö on hivenen helpompi, mitä kovien, koska hydrauliset säätävät väljyksen öljynpaineen mukaan. Hydraulisissa riittää, että säädetään keinuvivun ja venttiilin väljys nollaan ja tästä kiristetään kierros kiinni. Jos käytit hydrauliset nostimet tyhjänä ennen paikalleen laittoa, niin tarkkana väljyksen kanssa. Hydraulinostimet painuvat todella helposti…

Miten auton hankinta kannattaa rahoittaa?

Auton hankinta ja autorahoitus ovat asioita, jotka tulevat lähes meistä jokaisen mietittäväksi viimeistään siinä kohtaa, kun työt vievät mennessään ja perhekoko kasvaa. Vaikka julkisilla pääsee näppärästi sinne sun tänne, oman auton hankinta antaa tiettyjä vapauksia ja vapauttaa ainakin aikatauluista. Auton ostaminen ei kuitenkaan ole yleensä mikään halpa keikka. Jo turvallisuutensa puolesta kaikkein halvin menopeli ei välttämättä ole paras valinta. Vaan…
Tietoa renkaiden merkinnöistä

Tietoa renkaiden merkinnöistä

Renkaan ensimmäinen kolminumeroinen luku ilmaisee renkaan leveyden millimetreinä, minkä jälkeen tulevan kautta-viivan jälkeen tuleva kaksinumeroinen luku ilmaisee renkaan korkeuden leveydestä prosentteina. R-kirjaimen jälkeen tuleva yleensä kaksinumeroinen luku tarkoittaa renkaan vannetta vastaan asettuvan reiän sisämittaa tuumina. Esimerkiksi rengasmerkintä 165/65R13 tarkoittaa, että rengas on noin 165 millimetriä leveä, sen korkeus on 65 % leveydestä ja reiän halkaisija on 13″, joten asennus tehdään…
Bosch 044 Bensapumppu

Bosch bensapumppujen tuottoarvoja

Alla lueteltuna yleisimmät Bosch merkkiset ruiskuautojen korkeapaine (3-8 Bar) bensapumppujen eri tuottoarvoja parhausjärjestyksessä. Kyseiset pumput soveltuvat ainoastaan autoihin, jossa on ruiskutusjärjestelmä (ei kaasutinkäyttöön). Mukana luettelossa myös hyvin tunnettu Bilteman 044 vastaava pumppu, josta linkki Bilteman sivustolle pumpun tarkempaan kuvaukseen. Huomiona, että useat pumput saattavat omata erilaiset liittimet, tai joissakin on suoraan sovite kumiletkulle. Esim. Bilteman 044-pumppu vaatii tarvittavat sovitteet päihin.…
Suuttimet

Suuttimien koko suhteessa auton tehoon

Auton ruiskun suuttimien koon määrittäminen suhteessa auton moottorin tehoon eri polttoaineilla (E85,95/98 bensa), vapaasti hengittävä ja turbo. Suuttimien ei tule olla liian pienet, eikä liian suuret. Liian pienillä suuttimilla loppuu tuotto kesken maksimitehoilla, kun taas liian isojen suuttimien tarkkuuteen tulee ylimääräistä heittoa. Tämän vuoksi sopiva tai hivenen isompi suutinkoko on oikea ratkaisu. Suuttimien tarkkuudessa on usein myös eroja, kuten verrattaessa…

BMW Moottorit

BMW M20 -moottori BMW:n vapaastihengittävä 6-sylinterinen 12-venttiilinen bensiinimoottori. Moottoria on valmistettu 2.0, 2.3, 2.5, ja 2.7-litraisena. BMW:n automalleja, joissa kyseistä moottoria käytetään ovat e30 e34 e21 e28.   BMW M40 -moottori M40 on BMW:n valmistama, vuonna 1987 ilmestynyt nelisylinteristen, hydraulinostimillisten, alunperin kahdeksanventtiilisien OHC-tyyppisien hihnajakoisten rivi-bensiinimoottorien sarja. Moottorit ovat Boschin Motronic-ruiskutussuutinjärjestelmällisiä. Moottorisarjan myöhemmissä varitaatioissa on 16 venttiiliä ja myöhäisemmissä on siirrytty…