Auton perävälityksen kosketuspinnan säätäminen

eve

Perävälityksen kosketuspinta on se osa hammaspyörän hammasta, joka on kosketuksissa toisen hammaspyörän hampaan kanssa. Kosketuspinnan säätämistä sanotaan myös shimmaamiseksi, tai perän shimmaus. Kosketuspinnan säätäminen on tärkeää, jotta perävälitys toimii oikein ja kestävästi. Kosketuspinnan säätäminen vaikuttaa myös perävälityksen ääneen, lämpötilaan ja voimansiirtoon.

Auton perävälityksen kosketuspinnan säätäminen shimmaus shimmaaminen

Vanhojen autojen perävälityksen kosketuspinnan säätäminen on yleensä helpompaa kuin uusien autojen, koska vanhoissa autoissa on yksinkertaisempi tekniikka ja vähemmän lisälaitteita tiellä. Vanhojen autojen perävälityksen kosketuspinnan säätäminen tehdään yksinkertaisesti selitettynä seuraavalla tavalla :

  1. Nosta auto tunkilla tai nosturilla niin, että takapyörät ovat irti maasta.
  2. Irrota perävälityksen kansi ja puhdista se öljystä ja liasta.
  3. Tarkista perävälityksen kunto ja vaihda tarvittaessa vaihdettavissa olevat kuluneet osat, jos perä sisältää näitä.
  4. Säädä perävälityksen etäisyys eli se, kuinka syvälle hammaspyörät menevät toisiinsa. Tämä voidaan tehdä lisäämällä tai vähentämällä välilevyjä perävälityksen akselin ja laakerin väliin. Etäisyyden tulee olla sellainen, että hammaspyörät ovat tiukasti kiinni toisissaan, mutta eivät liian kireällä.
  5. Säädä perävälityksen kulma eli se, kuinka paljon hammaspyörät ovat vinossa toisiinsa nähden. Tämä voidaan tehdä kääntämällä perävälityksen akselia tai säätämällä säätöruuveja perävälityksen kotelossa. Kulman tulee olla sellainen, että hammaspyörät ovat tasaisesti kosketuksissa toisiinsa koko leveydeltään, mutta eivät liian vinossa.
  6. Shimmilevyjen lisääminen tai vähentäminen vaatii aina perävälityksen irroittamista ja laakerin irroittamista esim prässillä ja sopivanlaisella haarukkamaisella jigillä, jolla voidaan painaa laakeri irti välityksestä ja shimmilevyjä lisättyä tai vähennettyä laakerin takaa.
  7. Tarkista perävälityksen kosketuspinta käyttämällä väriainetta, kuten sinistysainetta tai maalia. Levitä väriainetta toisen hammaspyörän hampaisiin ja pyöritä perävälitystä muutaman kerran. Tarkastele sitten toisen hammaspyörän hampaita ja katso, missä kohdissa väriaine on kulunut pois. Kosketuspinnan tulisi olla keskellä hampaita ja kattaa noin 60-80 prosenttia hampaiden leveydestä. Jos kosketuspinta on liian pieni, suuri, ylhäällä, alhaalla, edessä tai takana, säädä etäisyyttä tai kulmaa uudelleen ja toista väriainetestaus.
  8. Kun olet tyytyväinen kosketuspintaan, lisää perävälitykseen sopivaa öljyä ja aseta perävälityksen kansi takaisin paikalleen. Kiristä pultit tasaisesti ja tarkista, ettei perävälityksestä vuoda öljyä.
  9. Laske auto alas ja aja sillä koekierros. Kuuntele, ettei perävälityksestä kuulu epänormaalia ääntä ja tarkista, että auto kulkee tasaisesti ja suoraan.

Kuvia hammastuksen kosketuspinnasta väriaineella

Alla hyvä esimerkki video perävälityksen shimmauksesta

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto