eve

Sytytystulppa sisältää kärjen, jonka välys vaikuttaa moottorin toimintaan. Yleensä kärkiväli on kohdallaan, kun moottori ja sytytysjärjestelmä on koskematon, mutta pidemmälle virittäessä tehokkaan kipinän aikaansaaminen tulee kriittisemmäksi.

Sytytystulppa sisältää kärjen, jonka välys vaikuttaa moottorin toimintaan. Yleensä kärkiväli on kohdallaan, kun moottori ja sytytysjärjestelmä on koskematon, mutta pidemmälle virittäessä tehokkaan kipinän aikaansaaminen tulee kriittisemmäksi.

Tähän vaikuttaa pääasiassa sylinteripaine, virran määrä, puristussuhde, sekä syötettävän bensan määrä.

Tulpan kärkivälillä on vaikutus kipinän kestoon ja siihen, kuinka voimakkaasti se purkautuu. Kun on sopiva tai lähinnä oikea kärkiväli, kipinän liekin voimakkuus ja paloaika on oikea

Kärkiväli määrittää kipinän tehon. Pienempi kärkiväli sytyttää kipinän helpommin suuremmilla kierroksilla ja kovemmalla puristussuhteella ja isompi kärkiväli taas antaa vahvemman kipinän. Kärkiväliä on syytä suurentaa vain, jos tulpan syttyminen on varmistettu riittämättömäksi ja sytytysjärjestelmä on varmasti riittävä, erityisesti korkeilla kierroksilla saattaa syntyä ongelmia. Suurella kärkivälillä myös huonot tulpanjohdot kostaantuvat, kun kipinä löytää herkemmin helpomman reitin maihin.

Tulpan lämpöarvon vaikutus

Korkeaviritteisissä moottoreissa, joilla ajetaan kovalla kuormituksella, pitää tulpan olla riittävän ”kylmä”, jotta itsesytytystä ei esiinny.
Liian ”kylmä” tulppa taas ei nouse itsepuhdistumislämpötilaan ennen kuin täyskuormituksella, joten tulppa nokeentuu helposti.

Jos tulppa on liian ”kuuma”, nousee sen lämpötila itsesyttymisalueelle jo osakuormituksella. Liian kylmä tulppa taas ei nouse itsepuhdistumislämpötilaan ennen kuin täyskuormituksella, joten tulppa nokeentuu helposti.

Tulpan lämpökuorma toimintalämpötila itsepuhdistuslämpötila nokeentumisalue itsesyttymislämpötila

Tarvittavat Työkalut

  • Rakomitta/Rakotulkki tai kärkivälimitta
  • Kärkivälin säätötyökalu tai pieni ruuvimeisseli

Vaiheet

  1. Tarkista Oikea Kärkiväli: Merkkaa ylös mikä kärkiväli oli, tai tarkista se uudesta vastaavasta tulpasta.
  2. Irrota Sytytystulppa: Käytä sopivaa tulppa-avainta irrottaaksesi sytytystulpan moottorista.
  3. Mittaa Kärkiväli: Aseta rakomitta sytytystulpan keski- ja sivuelektrodin väliin.
  4. Säädä Kärkiväli: Jos kärkiväli on liian suuri, paina sivuelektrodia varovasti alaspäin, kunnes saavutat oikean välin. Jos kärkiväli on liian pieni, käytä säätötyökalua tai ruuvimeisseliä nostamaan sivuelektrodia varovasti ylöspäin.
  5. Tarkista Kärkiväli Uudelleen: Varmista, että kärkiväli on nyt oikea. Tee tarvittaessa lisäsäätöjä.
  6. Asenna Sytytystulppa Takaisin: Kun olet säätänyt kärkivälin oikein, asenna sytytystulppa takaisin moottoriin ja kiristä se käyttöohjekirjan mukaiseen momenttiin.
Tulpan kärkivälin säätö rakotulkilla

Tulpan kiristysmomentti on tärkeä myös lämmönsiirron takia. Löysälle jääneessä tulpassa lämmönsiirto kierteen kautta heikkenee, jolloin tulppa voi ylikuumeta ja aiheuttaa itsesytytystä.

Liian tiukalle kiristetty tulppa taas voi vahingoittua. Sen keraamiseen eristeosaan voi tulla halkeamia, joita ei välttämättä näe paljain silmin, mutta jotka aiheuttavat käyntihäiriöitä erityisesti kosteissa olosuhteissa.

Huomioita tulpista

Tulppia on R merkinnällä ja ilman, joka tarkoittaa vastusarvoa ja tulpanjohtoja on myös R merkinnällä, jotka tarkoittaa myös vastusarvoa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että toinen näistä pitäisi olla vastusmerkitty, joko tulppa, tai tulpanjohto, mutta ei kummatkin. Vastusarvo kasvaa liikaa jos kummatkin sisältävät vastusta, eikä tulppa sytytä enään kunnolla. Jos kyseessä on kärjellinen kaasuttimella varustettu moottori, eikä häiriöt haittaa, saadaan paras kipinäteho aikaan jättämällä kummastakin pois vastusarvo.

Eri tulppavalmistajien lämpöarvoja verrattuna keskenään


Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto