Škoda 105/120

eve

Škoda 105/120 on neliovinen pienehkö porrasperä, jota valmistettiin vuosina 19761990. Vuoteen 1983 saakka mallistossa olivat vain 105- ja 120-mallit, vanhalla keulalla. Mallistoa uudistettiin 1984 ja uudella keulalla muotoiltuja Škoda 125/130/135/136-malleja valmistettiin vuosina 19841990. Vanhan 120-mallin valmistus jatkui loppuun saakka, vuodesta 1984 uudella facelift-keulalla. Pienimoottorisen 105:n valmistus loppui 1989. Koko mallisarjan nimi on Škoda 742.

Škodan mallisarjan halvimmat mallit olivat varustelultaan vaatimattomia, esimerkiksi takaovien ikkunat eivät olleet avattavia. Eniten myytiin 120L-mallia, joka oli varustelultaan perustasoa. Parhaiten varustellussa 120LS:ssä oli myös kierroslukumittari ja vuonna 1982 sen yläpuolelle tuli 120GLS, jolloin LS:ää ei enää tuotu Suomeen. GLS-mallissa oli paremmat etuistuimet ja tuulilasinpyyhkimien tihkukytkin.

Tekniikka

120L:n moottori on 4-sylinterinen 1174 cm3 nestejäähdytteinen rivimoottori. Sylinterin mitat ovat 72 × 72 mm. Suurin teho 38 kilowattia /5000 r/min (DIN, 52 hv) ja suurin vääntömomentti 85 newtonmetriä /3000 r/min. 120LS:n moottori on samankokoinen, mutta tehoa on 42,7 kW (58 hv) ja vääntömomentti 90 Nm. Moottori on sijoitettu kokonaan taakse. Jäähdytin on edessä, minkä ansiosta lämmityslaite on parempi ja moottoritilassa on runsaasti tilaa.

105S:n moottori on 4-sylinterinen 1046 cm³ nestejäähdytteinen rivimoottori. Suurin teho 34 kilowattia (DIN, 46 hv) ja suurin vääntömomentti 74,5 newtonmetriä.

130 LX:n moottori on 4-sylinterinen 1290 cm³ nestejäähdytteinen rivimoottori. Sylinterin mitat ovat 75,5 × 72 mm. Suurin teho 46 kilowattia /5000 r/min (DIN, 62 hv) ja suurin vääntömomentti 97 newtonmetriä /2850 r/min.

Vuoden 1989 135 GLi:ssä on polttoaineen suihkutus ja katalysaattori, joten sille sopii lyijytön 95-oktaaninen bensiini. 4-sylinterinen 1290 cm³ nestejäähdytteinen rivimoottori. Suurin teho 41 kW /5000 r/min (DIN, 56 hv) ja suurin vääntömomentti 92 Nm /3500 r/min. Suihkutusjärjestelmän on suunnitellut amerikkalainen Bendix. Alennetusta tehosta johtuen 135 GLi:n välityksiä on hieman lyhennetty.

Vaihteita on neljä, jotka kaikki on synkronoitu. Viides vaihde tuli vakiovarusteeksi tammikuussa 1986 paremmin varusteltuihin malleihin, mm. 120 GLS:ään. Vuoden 1986 130 LX:ssä vaihteita on viisi. Tuolloin viides vaihde oli saatavana 2000 markan lisähinnasta myös 120L-malliin.

Suomen koneliike OY Mainos

Viittaukset: Autowiki.fi

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto