Toyota Corolla KE1x

Kuva: Wikipedia Toyota Corolla KE1x, eli MK1 eli ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin Japanissa lokakuussa 1966 jolloin auto tuli myös myyntiin. Eiji Toyoda, yhtiön johtaja esitteli Toyotan uuden ”kansanauton”. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät helmikuussa 1967. Korimallit KE10 = 2 -ovinen sedan, 1K, 1K-D tai 1K-B -moottori.KE11 = 4 -ovinen sedan, 3K, 3K-D tai 3K-B -moottori.KE15 = coupé, joka…

Škoda 105/120

Škoda 105/120 on neliovinen pienehkö porrasperä, jota valmistettiin vuosina 1976–1990. Vuoteen 1983 saakka mallistossa olivat vain 105- ja 120-mallit, vanhalla keulalla. Mallistoa uudistettiin 1984 ja uudella keulalla muotoiltuja Škoda 125/130/135/136-malleja valmistettiin vuosina 1984–1990. Vanhan 120-mallin valmistus jatkui loppuun saakka, vuodesta 1984 uudella facelift-keulalla. Pienimoottorisen 105:n valmistus loppui 1989. Koko mallisarjan nimi on Škoda 742. Škodan mallisarjan halvimmat mallit…

Porsche 914 – Volkkarin oma Porsche

60-luvun puolivälissä Volkswagen etsi Karmann Ghiana tunnetun urheiluauton manttelinperijää. Karmann Ghia oli jo tuolloin jokseenkin vanhentunut. Samaan aikaan Porsche etsi mahdollisuutta kasvattaa markkinaosuuttaan urheiluautojen osalta. Takana oli menestyksekäs 911-segmentti. Ferry Porsche ja VW:n tuolloinen toimitusjohtaja Heinrich Nordhoff löivät viisaat päänsä yhteen ja sopivat vuonna 1966 yhteistyöstä, jonka oli tarkoitus hyödyttää molempia osapuolia. Porschen oli tarkoitus kehittää VW:lle edukas keskikokoinen urheiluauto,…

Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF on Lancian 1972 – 1974 valmistama urheiluauto, jolla on legendaarinen maine rallissa, etenkin B-ryhmässä, jossa se voitti useita kertoja. Auton suunnittelusta vastasi Marcello Gandini, joka sai ideansa luomastaan prototyypistä Torinon autonäyttelyssä vuonna 1970. Stratoksen futuristinen ja radikaalinen muotoilu johti Gandinin prototyypin, sekä tuulitunnelissa tehtyjen testien myötä, jossa pyrittiin saavuttamaan mahdollisimman pieni ilmanvastus. Fiatin omistuksessa ollut Lancia hyötyi…
VW Typ 3 Auto

Volkswagen Typ 3

Volkswagen Typ 3 on Volkswagenin pienikokoinen automalli, jota valmistettiin vuodesta 1961 – 1970. Volkswagen nimesi ensimmäisen mallin Typ 1:seksi (Kupla), Typ 2:seksi Transporter-pakettiauton, sekä Typ 3:seksi VW 1500 ja VW1600 mallit. Malli esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1961 ja Typ 3 kutsuttiin Volkswagen 1500 ja 1600 malleiksi. Typ 3 oli alkuaan varustettu samalla 1,5 litran (1493 cm3) nelisylinterisellä ilmajäähdytteisellä bokserimoottorilla kuin Typ…