Lada Samara

Tony

lada-samara-mainosLada Samara on ensimmäinen etuvetoinen neuvostoliittolainen sarjavalmisteinen auto. Auton suunnittelua aloitettiin jo 1970-luvulla, jonka moottorin suunnittelussa myös Porche toimi apuna. Suomalaiset pitivät Samarasta, eikä auto saanut huonoja arvosteluita, kuin ulkonäistään, erityisesti etumaskistaan. Lada Samara on erittäin helppo huoltaa ja sillä pystyy ajamaan keskimääräistä länsiautoa paremmin vaikeissa maastoissa, johtuen pääasiassa korkeasta maavarasta. Auto on selkeästi suunniteltu Venäjän huonokuntoisille teille.

Samaraa rekisteröitiin seuraavasti Suomeen:

Vuosi 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2003
Määrä (kpl) 2056 4748 4732 3854 5731 2004 1910 1338 1435 1810 689 1087 825 1277 861 555

Samaran ensimmäinen malli, VAZ-2108, oli kolmiovinen ja ”rumalla” maskilla varustettu Samara. Mallia valmistettiin joulukuusta 1984 lokakuuhun 2003. 1980-luvulla tuli saataville 5-ovinen (VAZ-2109) malli ja uusi keula, jossa oli hienompi maski. 2109:ä valmistettiin vuodesta 1987 maaliskuuhun 2004 (koe-erä jo vuonna 1986). Vuonna 1991 tuli saataville Samara Sedan (VAZ-21099), jota valmistettiin joulukuusta 1990 syyskuuhun 2004 (koe-erä vuonna 1989). Vuonna 1994 myös 3-ovinen Samara sai samanlaisen siistin maskin kuin 4- ja 5-ovisissa. Vuonna 2000 Samaran kojelauta vaihtui kaikissa korimalleissa ”korkeaan” malliin jossa mm. kaiutinpaikat ja kierroslukumittari sekä paikka ajotietokoneelle, 4- ja 5-ovisiin malleihin korkea kojelauta oli lisävaruste 1998-1999. 1998-1999 oli saatavilla myös Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla kasattuja Eurosamara -malleja joissa oli huomattavasti Venäläisiä sisariaan parempi ruostesuojaus, uudet puskurit, pyöristelty kate vanhan mallisen kojelaudan päällä, uudet oviverhoilut, paremmat penkit sekä airbag. Neuvostoliitossa Samaran pikkuveli oli ZAZ Tavria, joka ulkoisesti oli huomattavan samaramainen.

Vuonna 1997 esiteltiin myös uudistettu Samara II -malli (VAZ-2115), jota oli aluksi saatavina vain sedan-korisena. Ensimmäiset erät valmistettiin vuonna 1997 ja varsinainen sarjatuotanto alkoi vuonna 2000. 21099-malliin verrattuna Samara II:ssa on uudistettu keula, perä ja sisustus. Vuonna 2000 markkinoille tuli 5-ovinen, 2109:iin perustuva, hatchback-malli VAZ-2114. Sarjatuotanto aloitettiin vuonna 2001. Vuonna 2000 esiteltyä 3-ovista hatcbackiä (VAZ-2113) on valmistettu syyskuusta 2004 lähtien. Samara II -malleja ei tuotu suomeen. Autosta suunniteltiin myös keskimoottorinen ralliversio S-ryhmään nimeltä EVA.

Moottorit

lada-samara-venalainen-mainosSamaraan sai aluksi 1,3-litraista moottoria, joka on sijoitettu eteen poikittain. Pian tämän jälkeen tuli saataville myös 1,5-litrainen moottori. Nämä olivat varustettu kaasuttimilla 1990-luvun puoliväliin asti. 1980–1990-lukujen taitteessa saatavilla oli myös edullinen Samara City, jossa oli 1,1-litrainen moottori, joka antoi Samaralle vain 140 km/h:n huippunopeuden. Vuonna 1991 kiristyivät päästövaatimukset, joten Samaran moottoriin laitettiin Solexilta lisenssoitu kaasutinta ohjaava Axtec-järjestelmä sekä katalysaattori. Järjestelmä ei edustanut toimivuudeltaan huippua ja vanhemmiten pakokaasupäästöt kohoavat. Vuonna 1995 Samara sai polttoaineen suihkutuksen GM:ltä ja moottorivalikoima supistui pelkkään 1,5-litraiseen. Vuonna 2000 Samaraan tuli modernimmalla Boschin ruiskulla varustettu moottori. Samaan tekniikkaan perustuva moottori on myös Lada 110 -mallissa. Samaran moottorin puolikasta käytetään OKA-autossa.

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1.1 R4 1099 cm3 41 kW (56 hv) @ 5600 r/min 80 Nm @ 3500 r/min
1.3 R4 1288 cm3 48 kW (65 hv) @ 5600 r/min 96 Nm @ 3500 r/min
1.3 R4 kat 1288 cm3 45 kW (61 hv) @ 4800 r/min 96 Nm @ 3500 r/min
1.5 R4 1499 cm3 55 kW (75 hv) @ 5600 r/min 106 Nm @ 3500 r/min
1.5 R4 kat 1499 cm3 49 kW (67 hv) @ 5600 r/min 106 Nm @ 3500 r/min
1.5i R4 GM 1499 cm3 52 kW (71 hv) @ 4800 r/min 118 Nm @ 2800 r/min
1.5i R4 Bosch 1499 cm3 57 kW (78 hv) @ 5400 r/min 119 Nm @ 2800 r/min

Mitat

Malli Hatchback Sedan
Pituus 4006 mm 4205 mm
Leveys 1620 mm 1620 mm
Korkeus 1335 mm 1402 mm
Akseliväli 2460 mm 2460 mm
Raideleveys (e/t) 1390/1380 mm 1400/1370 mm
Omamassa 930–1045 kg 940–970 kg
Tavaratila 330 l 430 l
Polttoainesäiliö 42 l 42 l

Palkintoja ym.

  • Tuulilasi 11/1986 Vertailu 1. sija Lada Samara 1300, 2. Daihatsu Charade CS, 3. Opel Corsa 1.2 S LS, 4. Fiat Uno Fire, 5. Nissan Micra SGL, 6. Seat Ibiza 1.2 GL, 7. Ford Fiesta 1.1 Bravo, 8. Suzuki Swift 1.0 GA

Viittaukset: Autowiki.fi, Tuulilasi – Kuvat: dev.hatchheaven.com

One Comment

  1. TSERNAJA
    TSERNAJAVastaa
    30.10.2017 at 13:11

    OIS UPEETA OMISTAA 4 SAMARAA
    2 1300 MALLIA
    2 1500 MALLIA

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto