Chevrolet Camaro

Tony

Chevrolet CamaroChevrolet Camaro MK1 julkaistiin syksyllä 1966. Camaroa oli saatavana 2-ovisena, 4-ovisena, hardtop versiona, sekä avoautona. Moottorivaihtoehtoina oli 6- ja 8-sylinteriset V-moottorit. Oletusmoottorina toimi 230 cu (3.8 litraa) suora kutonen, joka tuotti 140 hevosvoimaa tai V8 mallistosta 327 cu (5.4 litraa) tai 307 cu (5.0 litraa) moottorit. Myöhemmissä Camaron versioissa moottori- ja vaihteistovalikoima laajeni ja autoon oli saatavissa useita erilaisia vaihtoehtoja.

Mallivaihtoehtoja oli kolme erilaista:

  • RS malli oli Camaron ulkoasumalli, joka sisälsi piilotetut ajovalot ja takavalon puskurin alla, RS merkinnän ja sisävalon portaattoman säädön.
  • SS toimi Camaron tehomallina. Se sisälsi 350 tai 396 kuutioisen V8 moottorin, sekä jämäkämmän alustan. Lisäksi SS-malli sisälsi ilmanottoaukot konepellissä, erikoisteippauksen, sekä SS-merkinnän.
  • Z/28 tehomalli oli tarkoitettu kilpailemaan SCCA Trans-Am sarjan kanssa. Se sisälsi 302 cu:n V8 moottorin ja 4-lovisen vaihdelaatikon, sekä erikoisteippauksen.

Lähes kaikki Camarot valmistettiin Yhdysvalloissa Ohiossa ja Californiassa.

Camaro moottorit

  • 1967–1969 L26 230 cu in (3.8 L) I6 140 hp (104 kW)
  • 1967–1969 L22 250 cu in (4.1 L) I6 155 hp (116 kW) at 4200 rpm, 235 lb·ft (319 N·m) at 1600 rpm
  • 1967–1969 Z28 302 cu in (4.9 L) V8 290 hp (216 kW) (rated) 350 hp (261 kW) actual
  • 1967–1969 LF7 327 cu in (5.4 L) V8 210 hp (157 kW)
  • 1967–1968: L30 327 cu in (5.4 L) V8 275 hp (205 kW)
  • 1969: L14 307 cu in (5.0 L) V8 200 hp (168 kW)
  • 1969: LM1 & L65 350 cu in (5.7 L) V8 255 hp (190 kW) and 250 hp (186 kW)
  • 1967–1969 L48 SS350 350 cu in (5.7 L) V8 295 hp (220 kW) (1969 300 hp (224 kW)) at 4800 rpm, 380 lb·ft (515 N·m) at 3200 rpm
  • 1967–1969 L35 SS396 396 cu in (6.5 L) V8 325 hp (242 kW) at 4800 rpm, 410 lb·ft (556 N·m) at 3200 rpm
  • 1968–1969 L34 SS396 396 cu in (6.5 L) V8 350 hp (261 kW) at 5200 rpm, 415 lb·ft (563 N·m) at 3200 rpm
  • 1967–1969 L78 SS396 396 cu in (6.5 L) V8 375 hp (280 kW) at 5600 rpm, 415 lb·ft (563 N·m) at 3600 rpm
  • 1968–1969 L89 aluminum cylinder head option for the L78 SS396/375 engine—lightened the engine by ~100 lb (45 kg).
  • 1969 COPO 9561/L72 427 cu in (7.0 L) V8 425 hp (317 kW) at 5600 rpm, 460 lb·ft (624 N·m) at 4000 rpm
  • 1969 COPO 9560/ZL1 427 cu in (7.0 L) V8 430 hp (321 kW) at 5200 rpm, 450 lb·ft (610 N·m) at 4400 rpm

Camarosta muodostui myöhemmin legendaarinen Amerikkalainen muskeliauto, joka on esiintynyt elokuvissa ja peleissä.Elokuvien osalta mieleen painuu parhaiten ehkä 2 Fast 2 Furious (Hurjapäät 2) elokuva. Autopelien osalta Camaro on esiintynyt kuitenkin useassa kuuluisassa pelissä, kuten Gran Turismo (useissa osissa), Highway Racer 2014, Hot Rod: Garage to Glory 2004, Kasinovinkit.com, Street Rod 2: The Next Generation 1991, Need for Speed (Useissa osissa), Test Drive Unlimited 2006, Nitro Nation Drag Racing 2011.

Viittaukset: Käännetty Wikipedia.org (Camaro First Generation). Kuvat: Pinterest


Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto