Datsun 100A

Johannes

Datsun 100A, joka tunnettiin eri maissa myös nimillä Cherry, 1000, 100A/120A, oli japanilaisen Nissan-autotehtaan ensimmäinen etuvetoinen automalli. Se esiteltiin vuonna 1970. Suomessakin nimenä oli aluksi 1 000, mutta se vaihtui 100A:han jo vuoden päästä. Suomessa malli sai lempinimen ”riisikuppi”. Peruskori luokiteltiin kaksioviseksi sedaniksi. Muita korimalleja olivat neliovinen sedan, farmari ja erikoisesti muotoiltu 120A Coupe, jonka moottori oli nimensä mukaisesti 1,2-litrainen.

 

Perusmoottori oli 988cc OHV poikittain asennettu nelisylinterinen, joka tuotti 59 hevosvoimaa. Erikoisuutena myös takana oli erillisjousitus sedanissa ja coupessa, farmarissa perinteinen jäykkä taka-akseli. Jarruina olivat Suomeen tuoduissa malleissa levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana. Muualle Eurooppaan vietiin vuosina 1970–1971 myös mallia jossa oli rumpujarrut edessäkin.

Datsun 100A oli Suomessa suosittu auto – jopa siinä määrin, että maahantuoja haali muualta Euroopasta mallin ylijäämäeriä vielä valmistuksen päätyttyäkin. Viimeiset 100A-mallit myytiin vasta alkuvuodesta 1979, vaikka sen suurikokoisempi seuraaja oli esitelty jo syksyllä 1974.
Datsun 100A -mallia oli vuoden 1999 lopussa Suomen ajoneuvorekisterissä (yhdessä 120A-mallin kanssa) 5 906 autoa.

Lähde: Wikipedia



One Comment

  1. Tulevaisuutta miettivä ihminen
    30.5.2019 at 09:52

    Kai noita saa vielä ainakin vuonna 2025? Perkele jos tulevaisuudessa on vaan saatana jotain lentäviä lautasia ja helvetti jos Datsun 100a ei enää saa mistään ja varmaan vanhat kunnon autot tulee laittomaksi vittu

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto