SAAB 92 De Luxe 1951

Saab 92

Saab 92 on Ruotsalainen etuvetoinen valmistuksen vuonna 1949 aloittanut keskikokoinen henkilöauto.  Ensimmäinen prototyyppi valmistui jo 1947 ja niiden myynti aloitettiin Ruotsin Trollhättanista. Autoa tehtiin vuoteen 1956 mennessä yli 20.000 kpl. Kyseessä oli poikkeuksellisen aerodymaaninen henkilöauto, jonka ilmanvastuskerroin oli jopa pienempi, kuin sarjavalmisteisten nykyautojen. Moottorina oli DKW:n moottoriin perustuva 2-sylinterinen vesijäähdytetty kaksitahtimoottori ja vetotapana etuveto. Vaihteistona oli kolmivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jossa…
Fiat Uno Punainen

Fiat Uno

Fiat Uno on Fiatin 1983 tekemä pikkuauto, joka korvasi vanhentuneen Fiat 127-mallin. Myöhemmin vuonna 1994 Fiat Punto korvasi Uno-mallin, vaikka Etelä-Amerikassa valmistetaan edelleenkin Unoa paikallisille markkinoille. Unon suunnitellut ItalDesign-yhtiö sai kehuja hyvistä sisätiloista, taloudellisuudesta, muotoilusta, sekä hyvästä ilmanvastuskertoimesta, joka oli jopa 0,34. Auto äänestettiin vuoden autoksi vuonna 1984 ja se voitti esim. Peugeot 205:sen ja VW Golfin. Unon ensimmäiset moottorit…

Audi 50

Audi 50 on vuonna 1974–1978 valmistama pienikokoinen automalli, joka toimi Volkswagen Polo:n sisarmallina. Näistä kahdesta Audi oli paremmin varusteltu ja Polo pelkistetympi. Audi 50-mallia myytiin vain Euroopassa, eikä se tahtonut mennä kovin hyvin kaupaksi markkinoilla. Audi 50 maksoi vuonna 1975 Suomessa 28480 markkaa, joka vastasi vähän alta 20000 euroa. Hinta oli kuitenkin lähes 10000 markka kalliimpi, kuin sitä hieman suuremman…

Lada Samara

Lada Samara on ensimmäinen etuvetoinen neuvostoliittolainen sarjavalmisteinen auto. Auton suunnittelua aloitettiin jo 1970-luvulla, jonka moottorin suunnittelussa myös Porche toimi apuna. Suomalaiset pitivät Samarasta, eikä auto saanut huonoja arvosteluita, kuin ulkonäistään, erityisesti etumaskistaan. Lada Samara on erittäin helppo huoltaa ja sillä pystyy ajamaan keskimääräistä länsiautoa paremmin vaikeissa maastoissa, johtuen pääasiassa korkeasta maavarasta. Auto on selkeästi suunniteltu Venäjän huonokuntoisille teille. Samaraa rekisteröitiin
Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby mk1 on 1977-1981 valmistettu sedan versio Polo MK1-mallista. Derby pohjautuu tekniikkansa puolesta lähes täysin Poloon, mutta sen kori eroaa C-pilarin jälkeen Polosta. Korin takaosa on hieman erilainen, kuten takaikkuna leveämpi ja takapuskuri erilainen. Valot ovat samat, kuin Polo MK1:sessä ja Audi 50:ssä. Varustelutasot ovat samat kuin kolmiovisessa Polossa, eli LS ja GLS. Derbystä tehtiin myöhemmin Derby MK2,…
Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus P4 12M on Saksan Fordin vuosina 1962–1966 valmistama korimalli. Toisin, kuin muissa 12M Taunuksissa P4-korimalli oli etuvetoinen, pohjautuen Amerikkalaisten Ford Cardinal -konseptiin. Kyseisen mallin myötä Fordin moottorivalikoimaan tuli V4-moottori. Taunus P4-koria tehtiin arviolta 520.000 kpl. Vuonna 1963 Tekniikan Maailma koeajoi Ford Taunus 12M TS. Muista Fordin malleista poiketen auto oli etuvetoinen ja siinä oli poikkeuksellinen V4-moottori. Taunus 12M:ssä…

Opel Corsa A

Corsa A on Opelin valmistama pieni perheauto. Ensimmäinen Corsa on Opelin menestyksekkään Corsa-mallisarjan ensimmäinen sukupolvi. Mallin valmistus tapahtuu Espanjan Aragoniassa. Etuvetoinen Opel Corsa tuli markkinoille syyskuussa 1982 ja se oli Opelin ensimmäinen malli tässä kokoluokassa. Samalla se laajensi Kadett D:n vuonna 1979 aloittamaa pienten ja kompaktien etuvetoisten mallien valikoimaa. Sukulaisuus mallien kesken näkyy myös siinä, että ne jakavat monet jarru-…
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127 oli italialaisen autonvalmistaja Fiatin valmistama automalli, jota valmistettiin vuosina 1971–1987. Se oli erittäin suosittu auto monissa maissa ja useana vuonna myydyin malli myös Suomessa. Se valittiin Euroopan Vuoden Autoksi 1972. Autolehdet kiittelivät erityisesti auton tehokasta tilankäyttöä. Fiat 127 korvasi edeltävän 850-mallin ja sen seuraaja oli Fiat Uno. Autoa valmistettiin lisenssillä monessa eri maassa, kuten Brasiliassa (Fiat 147). Puolassakin…
Datsun 100A

Datsun 100A

Datsun 100A Datsun 100A, joka tunnettiin eri maissa myös nimillä Cherry, 1000, 100A/120A, oli japanilaisen Nissan-autotehtaan ensimmäinen etuvetoinen automalli. Se esiteltiin vuonna 1970. Suomessakin nimenä oli aluksi 1 000, mutta se vaihtui 100A:han jo vuoden päästä. Suomessa malli sai lempinimen ”riisikuppi”. Peruskori luokiteltiin kaksioviseksi sedaniksi. Muita korimalleja olivat neliovinen sedan, farmari ja erikoisesti muotoiltu 120A Coupe, jonka moottori oli nimensä…