Opel CIH moottoreiden kombinaatioita
CIH moottoreita on pääasiassa kolmella eri iskulla. Moottoreiden voi kasata eri kampiakseli ja kiertokanki yhdistelmällä, kunhan männän puristuskorkeus on oikea, tai riittävän lähellä oikeaa, että männän laen laskeminen ei heikennä liikaa mäntiä. Moottoreita on rakennettu, esim. Volvon mäntä ja Saabin kiertokanki yhdistelmällä. Myös Chevroletin mäntiä, esim Chevy 305 on käytetty tässä.
Alla taulukko Opel CIH moottoreiden alakertojen eri kokoonpanoista
Kampiakseli : 2.0 Kiertokanki: 128 Puristuskorkeus tulee olla : 45
Kampiakseli : 2.2 Kiertokanki : 128 Puristuskorkeus tulee olla : 41
Kampiakseli : 2.4 Kiertokanki : 128 Puristuskorkeus tulee olla : 37,5
Kampiakseli : 2.0 Kiertokanki : 134 Puristuskorkeus tulee olla : 39
Kampiakseli : 2.2 Kiertokanki : 134 Puristuskorkeus tulee olla : 35
Kampiakseli : 2.4 Kiertokanki : 134 Puristuskorkeus tulee olla : 31.5
Huomiona, että 1.9, 2.0 ja 3.0 litraisten moottoreiden kampiakseli on samalla 69,8 iskunpituudella. Lisäksi esim normaaleita 3 litraisia on rakennettu 12v kangella 128mm ja 24V (C30SE) 134mm kangella. Männän korkeus eroaa näissä.
Kampiakseleiden iskunpituudet
- 2.0 = isku = 69,8
- 2.2 = isku = 77,5
- 2.4 isku = 85
Kiertokankien pituudet
- 2.0 kiertokanki = 128 mm
- 2.2 kiertokanki = 128 mm
- 2.4 kiertokanki = 134 mm
Mäntien puristuskorkeudet
- 2.0 männän puristuskorkeus = 45 mm
- 2.2 männän puristuskorkeus = 41 mm
- 2.4 männän puristuskorkeus = 31.5 mm







Vastaa