Opel Kadett B

Kategoriat:Kadett
Tagit:, ,
Retroautot.fi

Opel Kadett B sininenKadett B on Opelin 1965 alkaen tekemä pienikokoinen henkilöauto.

Korimalleina olivat 2- ja 4-oviset porrasperät sekä 3-oviset farmari ja coupé. Moottorina oli aiemmasta mallista tuttu yhden litran moottori suurennettuna 1,1-litraiseksi. Vanhaan malliin verrattuna B-mallin koko oli kasvanut ja sisätilat riittivät nyt viidelle hengelle. B-malli olikin koko Kadett-sarjan suurin koriltaan.

Autossa oli akselirakenteet hoidettu kahdella kolmiotukivarrella sekä poikittaisilla lehtijousilla. Ohjaus oli hammastanko-tyyppiä. Vaihteisto oli kokonaan synkronoitu 4-vaihteinen.

Mittaristo oli koottu kolmeen ympyränmuotoiseen tauluun. Renkaat olivat perusmalleissa 12- mutta muissa 13-tuumaiset. Jarrutehostinta ei ollut ja jarrujärjestelmään kuului vain yksi piiri.

1967 uusia malleja olivat farmari 5-ovisena, LS-sedan, LS-coupé, uusi Rallye sekä Olympia. Moottorivalikoimakin ylettyi nyt 1,1-litraisesta aina Rallye-mallin 1,9-litraisiin ja tehot hyppivät välillä 45–90 hevosvoimaa. Varustelukin muuttui hiukan ja kojelauta vaihdettiin uuteen, pehmustettuun. Ulkoisena uudistuksena takavalot muuttuivat erilaisiksi. Ajettavuus parani kun taakse tulivat kierrejouset. Turvallisuutta ajatellen myös ohjausakselista tuli kokoonpainuva.

Opel Kadett B LS Coupe

Kuva: Wikipedia.org – Kadett B LS Coupe

1969 automaattivaihteiston sai nyt myös 1,1-litraisiin malleihin, kun ennen niitä tarjottiin vain 1,7- ja Olympia-malleissa.

1970 uusien Manta- ja Ascona-mallien tullessa myyntiin Kadetista alettiin karsia mallimuunnoksia pois; Olympia- ja kaikki LS-mallit coupéa lukuunottamatta otettiin pois tuotannosta. Myös 1,7 litran moottori jäi pois samoin kuin 1,5-litrainenkin. Erikoistilauksesta Rallye Kadettiin sai Rekord Sprintin 1,9H/HL -moottorin, millä tehdas halusi parantaa mallin menestystä rallikilpailuissa.

1971–1973 välisenä aikana etumaski muuttui Rallye-tyyppiseksi. 1,1SR lähti pois tuotannosta ja 1,1S suurennettiin 1,2-litraiseksi jota myöhemmin tultiin käyttämään C-mallin perusmoottorina ja vielä etuvetoisen E-mallisen Kadetinkin perusmoottorina se toimi vuoteen 1987.

B-mallin syrjäytti kesällä 1973 esitelty ”maailmanauto” Opel Kadett C. Yhteensä B-mallia valmistettiin 2,5 miljoonaa kappaletta.

Moottorit

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1100 N R4 1078 cm3 33 kW (45 hv) @ 5000 r/min 76 Nm @ 2800 r/min
1100 S R4 1078 cm3 40 kW (55 hv) @ 5400 r/min 83 Nm @ 3000 r/min
1100 SR R4 1078 cm3 44 kW (60 hv) @ 5200 r/min 85 Nm @ 4400 r/min
1200 S R4 1196 cm3 44 kW (60 hv) @ 5400 r/min 90 Nm @ 3400 r/min
1500 S R4 1492 cm3 48 kW (65 hv) @ 5000 r/min 109 Nm @ 3100-3500 r/min
1700 S R4 1698 cm3 55 kW (75 hv) @ 4800 r/min 130 Nm @ 2700 r/min
1900 S R4 1897 cm3 66 kW (90 hv) @ 5100 r/min 149 Nm @ 2800 r/min
1900 H/HL R4 1897 cm3 78 kW (106 hv) @ 5600 r/min 160 Nm @ 3500-3800 r/min

Mitat

Malli Sedan
Pituus 4182 mm
Leveys 1614 mm
Korkeus 1400 mm
Akseliväli 2416 mm
Raideleveys (e / t) 1252 mm / 1282 mm
Maavara 120 mm
Omamassa 820–915 kg
Polttoainesäiliö 40 l

 

Lähde: Opel 60 70 Club

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto