Lancia Delta MK1
Lancia Delta esiteltiin vuonna 1979 Frankfurtin autonäyttelyssä. Autoa myytiin Ruotsissa Saabin kautta nimellä Saab-Lancia 600.
Deltan muotoili Giugiaro Fiat Ritmon mekaaniikan ympärille. Ritmoon verrattuna autoon tehtiin kuitenkin monia muutoksia. Moottorit uudistettiin tuottamaan suuremman tehon ja jousitus otettiin Lancia Beta -mallista. Tuotanto alkoi 1299 cm3 ja 1301 cm3 -moottoreilla, joissa oli 4-vaihteinen vaihteisto ja 1498 cm3 -moottorilla, jossa oli viisivaihteinen vaihdelaatikko.
Lancia Delta S4
Lancia ja varsinkin Delta muistetaan eritoten kilpailutoiminnasta, ja legendaarisin Deltoista on B-ryhmään kaudeksi 1985 eteenpäin luokiteltu ralliversio Lancia Delta S4. Auto oli kuitenkin täysin eriävä tuotanto-Deltasta, ja ainoa asia joka autoja käytännössä yhdisti, oli Delta-nimen käyttäminen kaupallisista syistä. S4 oli nelivetoinen, putki/profiilirunkoinen, ja keskimoottorinen ralliohjus jonka jo katuversiossa tehoa oli 247 hevosvoimaa. Varsinaiset koriosat olivat kevyttä kevlar- ja hiilikuitua. Moottori oli 1759-kuutioinen Abarth 233 ATR 18S sekä kilpa-autossa että myyntiversiossa. Näitä tavallisia katukäyttöön myytyjä siviiliversioita valmistettiin luokituksen saamiseksi 200 kpl.
| Lancia Delta | |
|---|---|
| Valmistaja ja valmistusmaa | Lancia, Italia |
| Valmistusaika | 1979–1999 2008– |
| Luokka | C-segmentti |
| Kori | 3-ovinen Hatchback 5-ovinen Hatchback |
| Moottori | R4 |
| Iskutilavuus | 1301–1995 cm3 |
| Teho | 55–160 kW |
| Voimanvälitys | Etuveto, Neliveto |
| Huippunopeus | 160–225 km/h |
| Kiihtyvyys | |
| CO2-päästöt | 130–165 g/km |
| Hintaluokka | 24.990–32.990 € (2008) |
| Edeltäjä | |
| Seuraaja | |
| Saman luokan autoja | Fiat Tipo Toyota Corolla Opel Kadett |






Vastaa