Ford Cortina mk2

Kategoriat:Cortina
Tagit:, , , ,
Tony

ford-cortina-mk2-kuvaFord Cortina mk2 on Roy Haynesin muotoilema korimalli, joka tuli markkinoille 1966. Kyseistä mallia valmistettiin yli miljoona kappaletta. Autoa valmistettiin myös lisenssillä Etelä-Korean markkinoille Hyundai Cortina nimellä. Mallista valmistettiin myös tehokas erikoismalli Lotus Cortina. Cortinan vahvoja puolia ovat kuljetuskyky, isot sisätilat sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Etuistuimet ovat kuitenkin epämiellyttävää muovia. Hiostavissa istuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea ja niiden ajoasento on myös huono. Sitä vastoin ilmanvaihto toimii hyvin ja takapylväässä on ilmanvaihdon poistoaukot. Auto on suhteellisen meluisa.

Polttoainesäiliön korkki ja konepelti avataan ulkoa, eikä tässä ole lukkoa.

R4-moottorin iskutilavuus on 1598 cm³, suurin teho 55 kilowattia /5000 (epätarkka SAE-bruttoteho, 75 hv, DIN-teho ei tiedossa). Suurin vääntömomentti 131 Nm /2500 (epätarkka SAE-luku, 13,4 kpm).

Vaihteita on neljä, jotka kaikki ovat synkronoituja. Vaihdevipu on lattialla. Auto painaa 945 kiloa.

ford-cortina-mk2-1969-sisustaTekniikan Maailma 16/1968 mittasi Cortina 1600:n kiihtyvyydeksi 0-50 km/t 4,4 sekuntia, 0-80 km/t 10,0 sekuntia, 0-100 km/t 15,8 sekuntia ja 0-120 km/t 26,7 sekuntia. Huippunopeus 136,4 km/t (TM), valmistajan mukaan 139 km/t. Suoritusarvoista näkee, että vertailukelpoista (DIN-) tehoa on selvästi vähemmän kuin 55 kW, joka on liioitteleva SAE-teho.

Kulutus on 10-15 litraa 100-oktaanista bensiiniä /100 km. Koeajossa kului keskimäärin 11,0 litraa /100 km.

Cortina 1600 maksoi Suomessa vuonna 1968 11.810 markkaa eli 17.723 euroa (v. 2013, kerroin 1,5007).

Varustelutasot ovat perusmalli, Super, GT ja myöhemmin 1600E.

Kehitys

ford-cortina-mk2-mainosVuonna 1967 tuli uudet Cross-flow läpihengittävät sylinterinkannet.

1969 maskimerkki muuttui siniseksi ja konepelti aukesi kojelaudan alta oikealta puolelta
, tähänsaakka kun se aukesi maskista C-merkin (-67 ja -68 siis punainen) yläosasta painamalla.
Myös vaihdekeppi oli -69/70 vuosimalleissa ”lyhyt”,aikaisempien ”pitkäkeppisten” sijaan.
Ratti muuttui myös -69 ja 70-mallisiin ollen samankaltaisella ”pehmusteella” kuin Mk1 Escorteissakin.
Ikkunanveivit muuttuivat myös Escort-mallisiksi, tähän asti kun ne olivat olleet samanlaiset kuin Tähtiperässäkin. Myös oikeassa etulokasuojassa ollut Ford-merkki kaikkosi lokasuojan alareunasta vuodelle -69 tultaessa.

Moottorit

Malli Moottori Iskutilavuus Syl. halkaisija Iskunpituus Puristussuhde Teho Vääntö
1300 Non-cross-flow R4 1297 cm3 80,97 mm 62,99 mm 7,5:1–9,0:1 38–39 kW (52–53,5 hv) @ 5000 r/min 92,6–97,4 Nm @ 2500–2750 r/min
1300 Cross-flow R4 1298 cm3 80,978 mm 62,99 mm 8,0:1–9,0:1 39–42 kW (53,5–57,5 hv) @ 5000 r/min 94,0–97,5 Nm @ 2500 r/min
1500 Non cross-flow R4 1500 cm3 80,97 mm 72,82 mm 7,5:1–9,0:1 43–45 kW (57,5–61,5 hv) @ 4700 r/min 110,6–115,4 Nm @ 2500–2700 r/min
1500 GT Non cross-flow R4 1500 cm3 80,97 mm 72,82 mm 9,0:1 58 kW (78 hv) @ 5200 r/min 125,8 Nm @ 3600 r/min
1600 Cross-flow R4 1599 cm3 80,978mm 77,62 mm 8,0:1–9,0:1 51–52 kW (69.5–71 hv) @ 5000 r/min 120,3–125,8 Nm @ 2500 r/min
1600 GT/1600E Cross-flow R4 1599 cm3 80,978 mm 77,62 mm 9,0:1 65 kW (88 hv) @ 5400 r/min 132,7 Nm @ 3600 r/min
1600 Lotus R4 1558 cm3 82,55mm 72,75mm 9,5:1 79 kW (109,5 hv) @ 6000 r/min 147,2 Nm @ 4500 r/min

fort-cortina-mk2-juliste

Mitat

Sedan

  • Maavara: 130 mm
  • Omamassa: 945 kg

Viittaukset : Autowiki.fi & Tekniikan Maailma

Kuvat: www.uniquecarsandparts.com.au  & pinthiscars.com

3 Comments

  1. Sami Haavisto
    Sami HaavistoVastaa
    23.11.2016 at 00:48

    1969 vuonna maskista tuli musta? ei muuten tullut,se oli LOTUS-Mallissa alunperin musta…..ja kromilistat takapäässäkin olivat ainoastaan 1600 GT/E-malleissa,tavallisissa niitä ei ollut lainkaan.

    Sen sijaan maskimerkki muuttui siniseksi ja konepelti aukesi kojelaudan alta oikealta puolelta,tähänsaakka kun se aukesi maskista C-merkin(-67 ja -68 siis punainen) yläosasta painamalla.Myös vaihdekeppi oli -69/70 vuosimalleissa ”lyhyt”,aikaisempien ”pitkäkeppisten” sijaan.Ratti muuttui myös -69 ja 70-mallisiin ollen samankaltaisella ”pehmusteella” kuin Mk1 Escorteissakin.Ikkunanveivit muuttuivat myös Escort-mallisiksi,tähän asti kun ne olivat olleet samanlaiset kuin Tähtiperässäkin.Myös oikeassa etulokasuojassa ollut Ford-merkki kaikkosi lokasuojan alareunasta vuodelle -69 tultaessa.Tässä näitä uudistuksia tärkeämmin ja oikeammin.

    • Tony
      TonyVastaa
      23.11.2016 at 12:31

      Kiitokset tarkennuksista. Nuo väärät tiedot löytyivät autowiki sivustolta. Korjasin nämä nyt oikein artikkeliin.

  2. Sami Haavisto
    Sami HaavistoVastaa
    23.11.2016 at 14:21

    Ja oli muuten Suomen myydyin Henkilöauto vuonna 1969,joka selittää ko.vuosimallin erittäinlaajaa kantaa Suomessa.

Vastaa käyttäjälle Tony Peruuta vastaus

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto