Volkswagen Scirocco MK1

Volkswagen Scirocco I oli kolmiovinen, etumoottorinen, etuvetoinen, urheilullinen hatchback, joka esiteltiin vuonna 1974. Auto oli Giorgetto Giugiaron muotoilema ja perustui samalle A1-pohjalevylle kuin Volkswagen Golfin ensimmäinen sukupolvi. Sitä valmistettiin Karmannin tehtaalla Osnabrückissa. Tausta ja suunnittelu Volkswagen aloitti työn Sciroccon parissa 1970-luvun alussa korvaamaan vanhentuneen Karmann Ghia -coupén. Scirocco sai nimensä Välimeren tuulen mukaan. Auton muotoilu oli terävä ja moderni, ja…

Volkswagen Passat MK1

Volkswagen Passat B1 eli (Typ 32) on Volkswagenin Passat-malliston ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin aina vuodesta 1973 vuoteen 1980. Kyseinen malli edeltäneet Volkswagen Typ 3- ja Typ 4 -mallistot. VW Passat MK1, esiteltiin 1973 viistoperäisinä kaksi- ja neliovisina automalleina, joissa niiden takaluukku aukeni ainoastaan takalasin alareunaan saakka. Seuraavana vuotena 1974 mallisto täydentyi viisiovisella Variant-farmarikorilla ja viistoperämalleista tuli seuraavana vuonna saataville myös…

Porsche 914 – Volkkarin oma Porsche

60-luvun puolivälissä Volkswagen etsi Karmann Ghiana tunnetun urheiluauton manttelinperijää. Karmann Ghia oli jo tuolloin jokseenkin vanhentunut. Samaan aikaan Porsche etsi mahdollisuutta kasvattaa markkinaosuuttaan urheiluautojen osalta. Takana oli menestyksekäs 911-segmentti. Ferry Porsche ja VW:n tuolloinen toimitusjohtaja Heinrich Nordhoff löivät viisaat päänsä yhteen ja sopivat vuonna 1966 yhteistyöstä, jonka oli tarkoitus hyödyttää molempia osapuolia. Porschen oli tarkoitus kehittää VW:lle edukas keskikokoinen urheiluauto,…
VW Typ 3 Auto

Volkswagen Typ 3

Volkswagen Typ 3 on Volkswagenin pienikokoinen automalli, jota valmistettiin vuodesta 1961 – 1970. Volkswagen nimesi ensimmäisen mallin Typ 1:seksi (Kupla), Typ 2:seksi Transporter-pakettiauton, sekä Typ 3:seksi VW 1500 ja VW1600 mallit. Malli esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1961 ja Typ 3 kutsuttiin Volkswagen 1500 ja 1600 malleiksi. Typ 3 oli alkuaan varustettu samalla 1,5 litran (1493 cm3) nelisylinterisellä ilmajäähdytteisellä bokserimoottorilla kuin Typ…

Audi 50

Audi 50 on vuonna 1974–1978 valmistama pienikokoinen automalli, joka toimi Volkswagen Polo:n sisarmallina. Näistä kahdesta Audi oli paremmin varusteltu ja Polo pelkistetympi. Audi 50-mallia myytiin vain Euroopassa, eikä se tahtonut mennä kovin hyvin kaupaksi markkinoilla. Audi 50 maksoi vuonna 1975 Suomessa 28480 markkaa, joka vastasi vähän alta 20000 euroa. Hinta oli kuitenkin lähes 10000 markka kalliimpi, kuin sitä hieman suuremman…
Ford Cortina MK2

Ford Cortina mk2

Ford Cortina mk2 on Roy Haynesin muotoilema korimalli, joka tuli markkinoille 1966. Kyseistä mallia valmistettiin yli miljoona kappaletta. Autoa valmistettiin myös lisenssillä Etelä-Korean markkinoille Hyundai Cortina nimellä. Mallista valmistettiin myös tehokas erikoismalli Lotus Cortina. Cortinan vahvoja puolia ovat kuljetuskyky, isot sisätilat sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Etuistuimet ovat kuitenkin epämiellyttävää muovia. Hiostavissa istuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea ja niiden ajoasento on myös…
Opel Kadett A 1964

Opel Kadett A

Opel Kadett A on Opelin 1962 valmistama pienikokoinen auto, joka tunnettiin myös nimellä Opel Kadett 1000. Kadetit valmistettiin Saksassa uudessa tehtaassa Bochumissa. Kadettia oli alkuun saatavilla vain pelkästään sedan-mallia, mutta seuraavana vuonna tuli tarjolle myös Caravan (farmari) ja sporttisempi Coupe-malli. A-Kadettia valmistettiin kaiken kaikkiaan 649 512 kpl.  A-Kadettia kutsuttiin myös hauskasti ”pieneksi ompelukoneeksi” johtuen sen pienestä moottorista. Tekniikan Maailman koeajossa…
Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby MK1

Volkswagen Derby mk1 on 1977-1981 valmistettu sedan versio Polo MK1-mallista. Derby pohjautuu tekniikkansa puolesta lähes täysin Poloon, mutta sen kori eroaa C-pilarin jälkeen Polosta. Korin takaosa on hieman erilainen, kuten takaikkuna leveämpi ja takapuskuri erilainen. Valot ovat samat, kuin Polo MK1:sessä ja Audi 50:ssä. Varustelutasot ovat samat kuin kolmiovisessa Polossa, eli LS ja GLS. Derbystä tehtiin myöhemmin Derby MK2,…
VW Caddy Musta Lava-auto

Volkswagen Caddy MK1

Caddy on Volkswagen Golfin tekniikkaan pohjautuva pienikokoinen lava-auto. Ensimmäisen Caddyn moottorivaihtoehtoina oli aluksi 1,5-litrainen bensa tai 1,6-litrainen diesel. Ennen tuonnin aloittamista Suomeen bensamoottoria oli kasvatettu 1,6-litraiseksi. Myöhemmin 80-luvun lopussa tarjolle tuli lisäksi 1,8-litrainen ruiskukone. Suomen autoverosäännöksien takia Caddyn lava oli muutaman sentin liian lyhyt, joten lavan takaosaa pidennettiin Suomessa. Valitettavasti pidennyksen kohdalta ruostesuojaus on muuta autoa huonompi. Tavallisen pickupin lisäksi…
BMW e24 Mainos 635CSI

BMW E24

BMW 6 E24 on vuonna 1976–1989 välillä valmistettu suurikokoinen urheilullinen kaksiovinen coupe. Tuotanto alkoi vuonna 1976 kahtena mallina: 630CS ja 633CSi. Alunperin korien valmistajana toimi Karmann, mutta myöhemmin BMW itse alkoi valmistaa koreja. Vuonna 1978 tuli tehokkaampi 635CSi -variantti, Yhdysvaltoihin 3,5 -litrainen moottori tuli tosin vasta vuonna 1985. E24 6-sarjan BMWtä tehtiin kolmessa sukupolvessa. Ensimmäinen sukupolvi ”serie 1” oli tuotannossa…
Opel Rekord A 1964 Mainos

Opel Rekord A

Rekordin muotoilu on edeltäjää kulmikkaampaa. Rekord A:n kuusisylinteristä L-6 mallia pidetään Opel Commodore:n esi-isänä. Opel Rekord A -mallia valmistettiin 1963–1965 yhteensä 887 488 kappaletta. Opel Rekord oli Saksassa luokkansa suosituimpia autoja. Tekniikan Maailma 3/1964 koeajossa kiitti sisätiloja ja tavaratilaa. Rekordia oli helppo hallita. Jousitus oli kuitenkin jäykkä. Rekord oli aliohjautuva. Ulkonäössä erikoinen piirre oli pieni raideleveys takana, joka johtui vanhojen…
Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus P4 12M on Saksan Fordin vuosina 1962–1966 valmistama korimalli. Toisin, kuin muissa 12M Taunuksissa P4-korimalli oli etuvetoinen, pohjautuen Amerikkalaisten Ford Cardinal -konseptiin. Kyseisen mallin myötä Fordin moottorivalikoimaan tuli V4-moottori. Taunus P4-koria tehtiin arviolta 520.000 kpl. Vuonna 1963 Tekniikan Maailma koeajoi Ford Taunus 12M TS. Muista Fordin malleista poiketen auto oli etuvetoinen ja siinä oli poikkeuksellinen V4-moottori. Taunus 12M:ssä…