Opel CIH moottorit kiertokanki mäntä isku poraus puristuskorkeus

Opel CIH moottoreiden kombinaatioita

CIH moottoreita on pääasiassa kolmella eri iskulla. Moottoreiden voi kasata eri kampiakseli ja kiertokanki yhdistelmällä, kunhan männän puristuskorkeus on oikea, tai riittävän lähellä oikeaa, että männän laen laskeminen ei heikennä liikaa mäntiä. Moottoreita on rakennettu, esim. Volvon mäntä ja Saabin kiertokanki yhdistelmällä. Myös Chevroletin mäntiä, esim Chevy 305 on käytetty tässä. Alla taulukko Opel CIH moottoreiden alakertojen eri kokoonpanoista Kampiakseli…
Opel Blitz Kuorma-auto Saksalainen

Opel Blitz

Opel Blitz oli saksalaisen Opel-automerkkiin kuuluva kevyt ja keskiraskas kuorma-auto, jota valmistettiin vuosina 1930–1975. Nimi Blitz tarkoittaa suomeksi salamaa, ja se valittiin kilpailun kautta yli miljoonan ehdotuksen joukosta. Opel Blitzin logo, jossa on kaksi salaman muotoista viivaa, on edelleen osa Opelin tunnusta Opel Blitz oli Saksan suurin kuorma-autovalmistaja ennen toista maailmaansotaa. Blitz-kuorma-autoja käytettiin laajasti Saksan armeijan (Wehrmachtin) kuljetusvälineinä kaikilla rintamilla.…

Opel CIH moottoreiden venttiilivälysten säätäminen

Opel on käyttänyt 60-90 luvulla sekä sekä hydraulisia ja kovia nostimia ja niiden säätö on erilainen. Hydraulisten venttiilien säätö on hivenen helpompi, mitä kovien, koska hydrauliset säätävät väljyksen öljynpaineen mukaan. Hydraulisissa riittää, että säädetään keinuvivun ja venttiilin väljys nollaan ja tästä kiristetään kierros kiinni. Jos käytit hydrauliset nostimet tyhjänä ennen paikalleen laittoa, niin tarkkana väljyksen kanssa. Hydraulinostimet painuvat todella helposti…
Opel Rekord B

Opel Rekord B

Opel Rekord B on Opelin vuosina 1965-1966 valmistama auto, jota tehtiin vain vuoden ajan. Autossa on edeltäjästään poiketen nelikulmaiset etuvalot, erilainen etumaski ja pyöreät tuplatakavalot kuten Opel Manta A:ssa ja Opel GT:ssä, jotka tulivat myyntiin hieman myöhemmin. Malli oli ikään kuin A-malli C-mallin tekniikalla. Sen ulkonäkö poikkeaa siis hyvin vähän A-mallista, kahdet pyöreät takavalot ovat ehkä paras tuntomerkki. Poiketen edellisistä…

Opel OHC ja DOHC Moottorit

Opel GM OCH ja DOHC Moottorit ja niiden arvot. Kuutiotilavuus / Poraus / Isku 1.2 / 1196 cm³ 77,8mm X 62,9mm Pikkulohko 1.3 / 1297 cm³ 75mm X 73,4mm Pikkulohko 1.4 / 1389 cm³ 77,6mm X 73,4mm Pikkulohko 1.6 / 1598 cm³ BB 80mm X 79,5mm Isolohko 1.6 / 1598 cm³ SB 79mm X 81,5mm Pikkulohko 1.8 / 1796 cm³…

Opel Rekord C

Opel Rekord C esiteltiin vuonna 1966. Kehitystyö oli aloitettu jo 3 vuotta aiemmin Hans Marsheimerin toimesta ja auto on muotoiltu uuden Yhdysvalloista myös Eurooppaan rantautuneen coca-colapullotyylin mukaisesti. Korit olivat entistä ylellisemmän näköisiä, joten Rekordin mainoksissa kysyttiin aluksi, oliko kyseessä Admiral, Diplomat vai Kapitän. Virallisten korimallien lisäksi on olemassa myös jonkinverran saksalaisen Kölnissä sijaitsevan koripaja Karlin rakentamia coupéista tehtyjä avomalleja. Myös…

LE2 Jetronic Kytkentäkaavio

Alla oleva LE2 Jetronic soveltuu OHC-moottoreihin 1.3-2.0 ja sisältää lähes samat johtojen värit, kuin esim Irmscherin ruiskussa. Johtojen värit saattavat poiketa hieman alla olevasta esimerkistä. Alla vielä johtokaavio väritettynä, jotta helpottaa hieman selvitystä. Lisätty myös tieto, että kaikissa LE2 Jetroniceissa ei ole kärjettömän sytkämodulia ja yksikköä. Muutama vinkki kyseiseen ruiskuun Turbotetussa mallissa bensapumpun ohjausvirta suoraan virtalukolta antoi selkeästi enemmän tehoa.…
Opel Manta B

Opel Manta B

Opel Manta BA-mallin Mantan myynti loppui 1975 ja sen korvasi uudempi B-mallin Manta, joka pysyikin markkinoilla jopa 13 vuotta. Edeltäjäänsä verrattuna uusi Manta oli suurempi, niin sisältä kuin ulkoakin ja korimalleja oli nyt kaksi; Coupé ja CC (CombiCoupe). Moottorivaihtoehdot: 1.2 N – OHV, 54 hv 1.2 S – OHV, 61 hv 1.3 N – OHC, 60 hv 1.3 S –…