Triumph Herald

Retroautot.fi
Triumph Herald 948cc Coupe

Triumph Herald 948cc Coupe – Kuva: Wikipedia.org

Korin suunnitteli italialainen Giovanni Michelotti (1921–1980). Automallin erikoisuutena on ns. ”flippikeula” eli koko keula taittuu erillisenä osana ylöspäin. Auto on erillisrunkoinen,joka johtuu siitä että runko valmistettiin eri tehtaalla ja korin osat toisilla tehtailla, kokoonpano tehtiin Coventryssä. Rakenne oli edullinen joskin jo tuona aikana vanhanaikainen. Myöskin korin eläminen,tiiviys ja kolina rungon päällä olivat mallin heikkouksia. Siitä huolimatta Herald oli suhteellisen edullinen ja kestävä auto aikanaan ja niitä myytiinkin suhteellisen paljon.

Yleisin malli oli ensimmäisenä esitelty 2-ovinen Saloon. Muut korimallit ovat Estate, Coupe ja vuonna 1960 esitelty Convertible. Standard-Triumph Company joutui taloudellisiin vaikeuksiin vuonna 1961 ja Leyland otti yhtiön hallintaansa. Uusilla voimavaroilla voitiin sitten julkaista Herald 1200 -malli. Sen urheilullisempi versio, 12/50, julkaistiin vuonna 1963. Vuonna 1967 koko Herald-mallisto uusittiin 13/60-mallin myötä. Siinä oli uudistettu etupää ja sisustus sekä aikaisempaa suurempi 1296 cm3 kokoinen moottori.

Moottorit

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö Mallivuodet
0.9 R4 OHV 948 cm3 28 kW (38 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min 1959–
0.9 R4 OHV 948 cm3 37 kW (50 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min 1959–
1.2 R4 OHV 1147 cm3 35 kW (48 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
1.2 R4 OHV 1147 cm3 38 kW (51 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min 1961–
1.3 R4 OHV 1296 cm3 43 kW (62 hv) @ 5000 r/min 101 Nm @ 3000 r/min 1968–

Mitat

  • Pituus: 3890 mm
  • Leveys: 1520 mm
  • Korkeus: 1320 mm
  • Akseliväli: 2320 mm
  • Raideleveys (e / t): 1245 mm / 1220 mm
  • Maavara: 170 mm
  • Omamassa: 770–850 kg
  • Polttoainesäiliö: 30 l

Viittaukset: Autowiki.fi

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto