Ford Fiesta MK1

Kategoriat:Fiesta
Tagit:, , , ,
Retroautot.fi
Ford Fiesta MK1 - Kuva: Wikipedia.org

Ford Fiesta MK1 – Kuva: Wikipedia.org

Ensimmäinen Ford Fiesta esiteltiin vuonna 1976. Fiestasta esiteltiin kolme erilaista mallia: halpa perusmalli 1,0-litraisella 40 hevosvoimaisella moottorilla varustett, 1,1-litrainen 45 hv versio ja paremmin varusteltu Ghia-malli, jonka samankokoisesta moottorista irtosi 53 hv.

Fiestan tärkein myyntivaltti oli polttoainetalous, joka oli mahdollista erittäin kevyen vain 700 kg painon vuoksi. Myös ilmanvastuskerroin oli saatu yllättävän alhaiseksi (0,42 Cd). Perusmoottorilla varustettu malli kulutti tasaisessa 90 km/h ajossa vain 5,6 l/100 km ja kaupungissakin luku nousi vain 7,9 litraan. Muita Fiestan menestykselle tärkeitä ominaisuuksia olivat suuret sisätilat, vaikka auto ulkomitoiltaan olikin varsin pieni. Sisältä oli samoin erittäin hyvä näkyvyys ulos. Myös kolariturvallisuus oli poikkeuksellisen hyvä verrattuna kilpailijoihin.

Fiesta oli Fordin ensimmäinen etuvetoinen monikäyttöauto. Sen moottorit olivat juuri sitä varten valmistettuja. Fiesta oli ketterä kaupunkiauto, mutta jousitus oli huono. Sivutuuli- ja uraherkkyys olivat tuon ajan pikkuautoille tyypillisiä ongelmia, ja niitä oli Fiestassakin. Kaikissa Fiestoissa oli 3-ovinen combi-korimallinen kori. Se muistutti edestäpäin hiukan C-mallin Opel Kadet:tia. Polttoainetankin korkki oli sijoitettu vaikeaan paikkaan alas. Edessä oli pienet ajovalot ja niiden alle sijoitetut etuvilkut, takana oli erillinen peruutusvalo.


Tekniikka

Myydyimmässä Fiesta-mallissa (1.1) oli takana jäykkä taka-akseli ja kierrejouset. Kytkin oli Fordin tapaan vaijerikäyttöinen, mutta tällä kertaa itsestäänsäätyvä. Vaihteisto oli 4-vaihteinen täysin synkronoitu. Hammastanko-ohjauksessa ei ollut tehostinta, mutta se oli kuitenkin ketterä ajaa. Jarrut olivat kaksipiiriset nestejarrut tehostimen kanssa, ja edessä oli levyjarrut ja takana rummut. Pienet 12-tuumaiset vanteet olivat muista pikkuautoista poikkeava piirre.

Moottorit

Moottoreina Fiestassa oli Fordin uudet, juuri Fiestaa varten parannetut OHV-työntötankokoneet. Diesel tuli vasta seuraavan sukupolven Fiestaan (linkki)

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1.0 R4 957 cm3 29 kW (40 hv) @ 5500 r/min 64 Nm @ 2700 r/min pienipuristeinen moottori
1.0 R4 957 cm3 33 kW (45 hv) @ 6000 r/min 65 Nm @ 3000 r/min suuripuristeinen moottori
1.1 R4 1117 cm3 39 kW (53 hv) @ 5700 r/min 80 Nm @ 3000 r/min suuripuristeinen perusmoottori
1.3 R4 1297 cm3 49 kW (66 hv) @ 5600 r/min 94 Nm @ 4600 r/min Escortin moottorista tehty muunnos
XR2 R4 1597 cm3 62 kW (84 hv)

Mitat

  • Pituus: 3648 mm
  • Leveys: 1567 mm
  • Korkeus: 1314 mm
  • Akseliväli: 2286 mm
  • Raideleveys (e/t): 1334/1321 mm
  • Omamassa: 700–800 kg
  • Polttoainesäiliö: 34 l

Viittaukset: Autowiki.fi

One Comment

  1. Renè
    RenèVastaa
    12.12.2014 at 22:17

    Itelläni on tollane ykköskoppa fiesta vuodelt -79 käyttöautona ja auto pelittää kuin unelma!

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto