Datsun 100A

Johannes

Datsun 100A

Datsun 100A, joka tunnettiin eri maissa myös nimillä Cherry, 1000, 100A/120A, oli japanilaisen Nissan-autotehtaan ensimmäinen etuvetoinen automalli. Se esiteltiin vuonna 1970. Suomessakin nimenä oli aluksi 1 000, mutta se vaihtui 100A:han jo vuoden päästä. Suomessa malli sai lempinimen ”riisikuppi”. Peruskori luokiteltiin kaksioviseksi sedaniksi. Muita korimalleja olivat neliovinen sedan, farmari ja erikoisesti muotoiltu 120A Coupe, jonka moottori oli nimensä mukaisesti 1,2-litrainen.

Perusmoottori oli 988cc OHV poikittain asennettu nelisylinterinen, joka tuotti 59 hevosvoimaa. Erikoisuutena myös takana oli erillisjousitus sedanissa ja coupessa, farmarissa perinteinen jäykkä taka-akseli. Jarruina olivat Suomeen tuoduissa malleissa levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana. Muualle Eurooppaan vietiin vuosina 1970–1971 myös mallia jossa oli rumpujarrut edessäkin.

Datsun 100A oli Suomessa suosittu auto – jopa siinä määrin, että maahantuoja haali muualta Euroopasta mallin ylijäämäeriä vielä valmistuksen päätyttyäkin. Viimeiset 100A-mallit myytiin vasta alkuvuodesta 1979, vaikka sen suurikokoisempi seuraaja oli esitelty jo syksyllä 1974.
Datsun 100A -mallia oli vuoden 1999 lopussa Suomen ajoneuvorekisterissä (yhdessä 120A-mallin kanssa) 5 906 autoa.

Lähde: Wikipedia

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto