Retroautot ja tulevaisuuden autoilu

Kategoriat:Yleinen
Tagit:, ,
eve

Monet auton omistajat miettivät oikeasti jo sitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Vaikka elämme vasta vuotta 2022, ja vielä menee yli kymmenen vuotta ennen kuin polttomoottoriautojen pitäisi poistua uusien autojen rivistöistä, on muutos jo käynnissä kovaa vauhtia. Euroopan automerkeistä ainoastaan Dacia tuntuu menevän vastakkaiseen suuntaan kuin muut, ja siinäkin on taustalla vain emoyhtiön strategiset valinnat, ja on Daciallakin jo sähköautoja saatavilla. Mutta siinä missä autoilun tulevaisuus on vielä täysin pimeän verhon takana, ovat tervetuliais bonukset nettikasinoille tätä päivää. Ne ovat siellä odottamassa yhtä varmasti, kuin se, että VR:n junan aikataulun mukaan on joskus jopa voinut tietyillä paikkakunnilla tarkistaa oman kellonsa – ei kylläkään enää, mutta bonukset ovat vain parantuneet. Kylläkin mitä tulee VR junien palvelutasoon, sai VR juuri aikamoisen markkinointiplussan on NHL pelaajat matkasivut VR junalla Tampereelta Helsinkiin ja pelaajat postailivat kuvia omille sometililleen hyvästä menosta ja palvelusta junassa.

Autoilu 2022-2035

Autoilijoilla on tämän hetken ajatusmallin mukaisesti aikaa enää reilut kymmenen vuotta iloita isoista moottoreista ja niiden äänistä. Tulevaisuudessa nuo äänet ovat joko olemattomat, vain renkaiden ääni asfaltilla, tai keinotekoisia ääniä, joita on lisätty autoon varsinkin kaupunkiajoon, jotta jalankulkijat huomaavat autoilijat – mutta entä sitten moottoriteillä, miten eläimet havaitsevat jatkossa kovaa liikkuvat autot, kun moottoreiden ääni katoaa? Kylläkin onhan niissä sähköautoissakin ääntä, ainakin jos sattuu olemaan rallireitin varrella, missä ajetaan näillä uusilla rallisähköautoilla, joiden moottorit ulisevat kuin lentoon olisivat lähdössä – tunnelma on todellakin aivan jotain muuta kuin jos ohiajaisi V8 tai edes V6 moottorilla varustettu bensiinikäyttöinen moottori kunnon ahtimella.

Suurin osa autoilijoista kyllä ymmärtää sen, että maapallon luonnonvarat eivät ole enää kauan saatavilla nykyisiin polttomoottoriautoihin, mutta tiedetään myös se, ettei sähköautoilu ole välttämättä se oikea tapa edetä. Mikä sitten tulee olemaan autoilun tulevaisuus, ja koska polttomoottoriautoista tulee kaikista retroja, on vielä avointa tulevaisuutta. Se on samalla kyllä varmaa, että mikäli polttomoottoriautojen määrä vähenee liikenteessä vuosi vuodelta, tulee vähenemään myös huoltoasemat, joka tulee asettamaan uusia haasteita varsinkin pidemmän ajomatkan suunnitteluun – paitsi jos olet jo siinä vaiheessa hankkinut myös sähköauton. Vaikka huoltoasemien määrä ei vähenisi, voisi hyvinkin tulla tilanteita, että huoltoasema on tarkoitettu vain sähköautoille, koska bensiiniä ja dieseliä myytäisiin niin vähän, että niitä varten erilaisten pumppujen ja säiliöiden pitäminen ja huoltaminen ei olisi enää liiketaloudellisesti järkevää.

Lähes kaikessa tässä ja tulevaisuuden ratkaisuissa on mukana myös politiikka. Ratkaisut ovat myös poliittisia, eikä aina vain ympäristöä tai tulevaisuutta miettiviä ja siksi viimeistään nyt myös autoilijoiden olisi hyvä edes vähän enemmän seurata mitä politiikassa tapahtuu, ja olisiko kenties aika, jopa itsekin osallistua poliittiseen toimintaan, ainakin äänestämällä sekä kunnallistasolla että sitten eduskuntavaaleissa, vaikka heti keväällä 2023.

Aivan lähivuosina ei autoilussa kuitenkaan tapahdu suuria muutoksia. Me voimme ajaa omilla harrasteajoneuvoilla niin paljon kuin haluamme. Kulut vain nousevat, sillä yksi poliittinen tapa kohdistaa autoilu enemmän sähköautoiluun tai kaasuautoiluun on autoilun ja polttoaineen verotus. Jos bensiini tai diesellitra maksaa yli kolme euroa, alkaa aika iso osa siitä ylimääräisestä huviajelusta siirtyä muistojen puolelle jo ihan siitä syystä, että autoharrastajilla ei ole varaa ajaa niin paljon kuin haluaisi. Monet retroautoista, kun tulevat siltä aikakaudelta, kun polttoaine oli melkoisen paljon halvempaa kuin nykyään, eikä moottorivalmistajien tarvinnut miettiä polttoainetehokkuutta tai luontoa – tehtiin isoja moottoreita, jotka myös kuulostivat siltä, ja tuottivat paljon hevosvoimia kuskin iloksi.

Autoilu vuoden 2035 jälkeen

Jos automyyjiltä kysytään autoilun tulevaisuudesta, niin saadaan yhtä monta epäilevää vastausta kuin on kontaktoituja automyyjiä. Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta kaikki viittaa siihen, että tulevaisuuden autoilun tulisi olla päästötöntä. Eihän autoilu voi koskaan olla täysin päästötöntä, koska itse autojen valmistaminen kuormittaa luontoa ja koko maapalloa, mutta mikäli olemassa olevien autojen korit ja muut osat olisivat mahdollista tavalla tai toisella hyväksikäyttää myös tulevaisuuden autoissa, olisi niillä edes hieman pienempi luonnon kuormittavuus, kun kaikkia raaka-aineita ei tarvitsisi valmistaa aivan alkutekijöistään.

EU tason määräykset ja nykyinen yhteiskunta ovat kuitenkin poliitikkojen ja päättäjien suunnat antavat tekijät, ja sieltä syntyy myös ne autoilun suuntaviivat tulevaisuudelle. Millaista se autoilu oikeasti on, ja onko meillä varsinaisesti autoilua nykyisessä muodossaan ovat kysymyksiä, joihin vastausta saadaan odotella vielä pari vuosikymmentä.

Todellinen tulevaisuuden auto

Samalla kun tulevaisuuden autoilusta puhutaan, tuodaan median eteen eri autovalmistajien toimesta uusia konseptiautoja toisensa jälkeen. Useimmat niistä ovat mitä hienompia ilmestyksiä kaikkine mahdollisine teknisine lisälaitteineen, mutta todellisuudessa se tulevaisuuden auto ei varmasti ole mitään näin hienoa – sen pitää olla kuitenkin edullinen, käyttökelpoinen ja kaikille ”sopiva” yleismalli. Tällaisiakin tulevaisuuden konseptiautoja ollaan nähty, mutta koska ne eivät ole yhtä sporttisia tai hienoja, kuin nämä upeat tulevaisuuden suunnitelmat, niistä ei puhuta yhtä paljon, koska ei haluta näyttää sitä mahdollisuutta, että tulevaisuudessa liikenteessä olisi miljoonia kopioita kuplavolkkarin 20490-versiosta.

Todellinen tulevaisuuden kuski

Samalla kun puhutaan tulevaisuuden autoilusta, niin esille tulee usein myös se mahdollisuus, että tulevaisuudessa ainakin asutuskeskuksissa autot olisivat eräänlaisia robottiautoja, joihin astutaan sisään ja kerrotaan, minne halutaan. Näissä tulevaisuuden suunnitelmissa, autoissa ei ole enää kuskia, vaan autot ovat siinä mielessä itsenäisiä. Tämä voisi tarkoittaa myös sitä, että yksilöautoilu muuttuisi siten, että kaupunkialueella olisi jatkossa vain yhteiskäyttöautoja, jotka toimisivat kutsuperiaatteella. Tämä lopettaisi mm. taksiliikenteen täysin, tai taksiliikenteestä voisi tulla se liikennöintiväline, jolla hoidettaisiin asutuskeskuksien väliset liikenteet. Olisiko sitten se tulevaisuuden taksi isompi kuin nykyään, todennäköisesti.

Tulevaisuuden asettamat haasteet ja mahdollisuudet ovat sellaisia mitä futurologit miettivät työkseen ja välillä he julkaisevat tulevaisuuden ajatuksiaan erilaisten skenaarioiden kautta, ja näissä suunnitelmissa on yleensä myös ajatuksia liikennettä ajatellen. Onhan jo nyt kaikki isot automerkit testanneet itse ajavaa autoa, ja tulokset ovat melkoisen rohkaisevia, kyse on lähinnä vain siitä, koska tekniikka on niin varmaa, että lait sallisivat itsenäisesti ajavan auton liikkumisen liikenteessä muiden autojen seurassa. Siinä missä automaattien robottiauto on nopeampi reagoimaan tilanteisiin kuin ihminen, se ei ole kuitenkaan ihminen, ja autojen tekoälyn kehittäminen on vasta alkutekijöissään. Auton tekniikat mahdollistavat jo nyt äkkijarrutuksen itsestään kaupunkialueella, mutta miten hoidetaan isojen nopeuksien tilanteet esimerkiksi itseajavan auton ja hirven kohtaaminen ja toisten autojen huomioiminen saman aikaisesti – tekniikka varmaan löytyy, mutta miten käy kuskin ja matkustajien kun 80 km/h nopeudessa tehtävät nopeat väistö- ja ohitusliikkeet aiheuttavat ison G-voiman matkustamossa?

Mitä sinä odotat autoilulta tulevaisuudessa?

Autoilun muuttuessa, ja median kirjoittaessa tasaisesti EU tason muutoksista ja ehdotuksista kohti tulevaisuuden autoilua, me autoilijat itse elämme pienoisessa epätietoisuudessa. Koska meidän pitää ostaa uusi auto, kuinka kauan voimme ajaa järkevästi nykyisellä autolla, ja millaiset ovat autojen jälkimarkkinointi mahdollisuudet – missä vaiheessa polttomoottoriautot katoavat myös autoliikkeistä? Monet kysymykset ovat sellaisia, joihin vastaukset saadaan vasta sitten 2040-luvulla, ja siihen on niin pitkä aika, että moni muukin asia tulee varmasti muuttumaan vielä näiden tulevien vuosikymmenien aikana, mutta miten sinä olet ajatellut tulevaisuuden autoilusi, vai menetkö päivä kerrallaan ja polttoainetankkaus kerrallaan?

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto