Opel Blitz Kuorma-auto Saksalainen

Opel Blitz

Opel Blitz oli saksalaisen Opel-automerkkiin kuuluva kevyt ja keskiraskas kuorma-auto, jota valmistettiin vuosina 1930–1975. Nimi Blitz tarkoittaa suomeksi salamaa, ja se valittiin kilpailun kautta yli miljoonan ehdotuksen joukosta. Opel Blitzin logo, jossa on kaksi salaman muotoista viivaa, on edelleen osa Opelin tunnusta (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Opel Blitz oli Saksan suurin kuorma-autovalmistaja ennen toista maailmaansotaa. Blitz-kuorma-autoja käytettiin laajasti Saksan…

Volkswagen Scirocco MK1

Volkswagen Scirocco I oli kolmiovinen, etumoottorinen, etuvetoinen, urheilullinen hatchback, joka esiteltiin vuonna 1974. Auto oli Giorgetto Giugiaron muotoilema ja perustui samalle A1-pohjalevylle kuin Volkswagen Golfin ensimmäinen sukupolvi. Sitä valmistettiin Karmannin tehtaalla Osnabrückissa. Tausta ja suunnittelu Volkswagen aloitti työn Sciroccon parissa 1970-luvun alussa korvaamaan vanhentuneen Karmann Ghia -coupén. Scirocco sai nimensä Välimeren tuulen mukaan. Auton muotoilu oli terävä ja moderni, ja…

Volkswagen Passat MK1

Volkswagen Passat B1 eli (Typ 32) on Volkswagenin Passat-malliston ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin aina vuodesta 1973 vuoteen 1980. Kyseinen malli edeltäneet Volkswagen Typ 3- ja Typ 4 -mallistot. VW Passat MK1, esiteltiin 1973 viistoperäisinä kaksi- ja neliovisina automalleina, joissa niiden takaluukku aukeni ainoastaan takalasin alareunaan saakka. Seuraavana vuotena 1974 mallisto täydentyi viisiovisella Variant-farmarikorilla ja viistoperämalleista tuli seuraavana vuonna saataville myös…
Opel Rekord A 1964 Mainos

Opel Rekord A

Rekordin muotoilu on edeltäjää kulmikkaampaa. Rekord A:n kuusisylinteristä L-6 mallia pidetään Opel Commodore:n esi-isänä. Opel Rekord A -mallia valmistettiin 1963–1965 yhteensä 887 488 kappaletta. Opel Rekord oli Saksassa luokkansa suosituimpia autoja. Tekniikan Maailma 3/1964 koeajossa kiitti sisätiloja ja tavaratilaa. Rekordia oli helppo hallita. Jousitus oli kuitenkin jäykkä. Rekord oli aliohjautuva. Ulkonäössä erikoinen piirre oli pieni raideleveys takana, joka johtui vanhojen…
Opel GT 1973

Opel GT

Opel GT 1973 – Kuva: Wikipedia Opel GT on Opelin ensimmäinen coupé-korinen sporttinen henkilöauto. Se on kaksipaikkainen ja muistuttaa muotoilultaan paljon Chevrolet Corvettea, minkä vuoksi autosta käytetäänkin nimeä ”Pikku Corvette” ja ”Eurovette”. GT:n prototyyppi esiteltiin 1963 jonka jälkeen suunnittelijat siirtyivät Chevroletille suunnittelemaan toisen sukupolven Corvetten, joka ehti tuotantoon hieman ennen GT:tä. GT:ssä on ensimmäisenä eurooppalaisena autona esiin pyörähtävät ajovalot. Auton…
VW Golf MK2

Volkswagen Golf MK2

Toisen sukupolven Golf on muodoiltaan ensimmäisen sukupolven mallia pyöreämpi. Auto oli kuitenkin edelleen selvästi Golfiksi tunnistettava. Kori myös kasvoi sekä pituus- että leveyssuunnassa. Myös akseliväli kasvoi 75 mm. Tämä merkitsi myös sisätilojen selvää kasvua. Auton tuotannossa tehtiin myös muutoksia. Ensimmäisen sukupolven Golfia oli valmistettu pitkälti ihmisvoimin, mutta nyt työtä automatisoitiin ja ihmiset korvasi monessa työvaiheessa robotti. Toisen sukupolven aikaisiin tapahtumiin…

BMW E10

BMW 2002 TurboBMW 2002 malli. Kuvaaja Tapi0 Lähde Wikipedia BMW 2002 on yksi BMW:n kuuluisimmista automalleista, se perustuu nelioviseen BMW 1600 malliin ja aloitti yhtiön maineen pienten sporttisten sedanien segmentissä. 2002:a voidaan pitää nykyisten 3-sarjan BMW:iden edeltäjänä ja sitä valmistettiin vuosina 1968–1976. 2002 mallin yhteydessä tuli ensikertaa julkisuuteen myös Touring nimi, Touring malli ei kuitenkaan ole aito farmarimalli vaan se…
Volkswagen Polo MK1

Volkswagen Polo I

Volkswagen Polo on Volkswagenin pienen kokoluokan henkilöautomalli. Polon ensimmäinen sukupolvi, joka oli VW:n merkillä varustettu Audi 50 pikkuauto, esiteltiin 1975. Erot Audin ja Volkswagenin versioiden välillä olivat hyvin pieniä, Polo oli näistä kahdesta halvempi ja pelkistetympi. Autoja myytiin samanaikaisesti mutta Audin versio ei käynyt kovin hyvin kaupaksi –ja sen valmistus lopetettiin 1978. Poloa valmistettiin Volkswagenin päätehtaalla Wolfsburgissa Saksassa. Vuonna 1977…
VW Kupla

Volkswagen Kupla

Volkswagen ”Kupla” (alkujaan Typ 1) on Volkswagenin ensimmäinen ja tunnetuin automalli. Kuplaa valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003. Sitä valmistettiin Saksassa vuoteen 1978 asti, minkä jälkeen tuotanto jatkui Brasiliassa ja Meksikossa vuoteen 2003 saakka. Kuplan tuotantomäärät ylittivät aikoinaan T-Fordin siihen astisen ennätyksen. Sittemmin Volkswagen Golfin tuotantomäärät ovat ylittäneet tämänkin luvun miljoonilla. (On syytä silti huomata, että Golfit…
VW Golf MK1

Volkswagen Golf MK1

Volkswagen Golf I (Typ 17) on saksalaisen Volkswagenin Golf-mallin ensimmäinen sukupolvi. Sen tuotanto alkoi vuonna 1974. Muotonsa auto sai ItalDesignin studiossa, Giorgetto Giugiaron kynästä. Uusi malli oli Volkswagenille elintärkeä sillä yhtiön taloudellinen tilanne oli vakava ja sen menestynein tuote Kuplavolkkari oli jo pahasti vanhentunut. Haastajat, kuten Toyota Corolla olivat takamoottoriselle, ilmajäähdytteiselle, 1930-luvulla suunnitellulle Kuplalle ylivoimaisia. Volkswagenin uudemmat mallit Typ3 ja…