Chevrolet El Camino MK3

Retroautot.fi

Chevrolet Elcamino 1968 Chevrolet El Camino oli amerikkalaiseen General Motors-konserniin kuuluvan Chevrolet-divisioonan, vuosina 1959 – 1960 ja 1964 – 1987 valmistama kevyt, coupe utility -korinen lava-auto. El Camino tuli aluksi markkinoille vain parin mallivuoden pituiselle ajanjaksolle, vuosina 1959 – 1960, GM:n vastineena Ford Motor Companyn kevyelle Ranchero-lavamallille. Malli palasi tuotantoon vuonna 1964 ja sitä valmistettiin mallivuoden 1977 loppuun Chevrolet Chevellen pohjalevyyn perustuvana versiona. Mallivuosien 1978 – 1987 El Caminot perustuivat GM:n G-koristen mallien pohjalevyyn. Vaikka El Camino perustuukin henkilöautomalliin, on se Pohjois-Amerikassa luokiteltu tavara-autoksi ja se kuuluu luokkaan ”truck”. GMC:n valmistama El Caminon badge engineering -versio, nimeltä GMC Sprint, esiteltiin mallivuodelle 1971. GMC:n versio sai vuonna 1978 uuden nimen ”Caballero” ja se pysyi El Caminon tavoin tuotannossa mallivuoden 1987 loppuun.

El Caminon 3. sukupolvi sai vuosien varrella useita eri päivityksiä.

Mallivuodelle 1968 Chevrolet esitteli hieman pidemmän El Caminon, joka perustui Chevellen station wagonin / 4-ovisen sedanin edellisvuotista tuuman pidemmällä akselivälillä varustetulle alustalle. Sisustus oli uudistettu vuoden takaisesta täydellisesti, samoin istuimien vinyyli- tai kangas-vinyyliyhdistelmien kuosit, edullisemmassa ”Standard”-varustetasossa oli nyt pitkäkuituinen lattiamatto kumimaton tilalla. Tälle mallivuodelle osuu myös uuden tehoversio Super Sport SS 396:n esittely. Vuoden 1968 El Caminoon oli tarjolla kaksi eri versiota Turbo-Jet 396 -moottorista, 325-hevosvoimainen ja 350-hevosvoimainen (SAE brutto), jotka olivat SS 396 -mallin voimanlähteitä. Ajoneuvovalmistajien välinen hevosvoimasota alkoi olla kuumimmillaan ja viralliseen tarjontaan lisättiin 375-hevosvoimainen L78-moottorioptio, jonka ominaisuuksiin kuuluivat mm. kovat venttiilinnostajat, suurikanavaiset sylinterikannet sekä alumiinisen low-rise -imusarjan päälle asennettu Holleyn 800 cfm -nelikurkkukaasutin.

Vuosi 1969 toi El Caminon ulkonäköön ainoastaan lieviä muutoksia, lähinnä keulan muotojen viilaamisena hieman pyöreämmiksi. Maskin jakoi vaakatasossa kahtia pariajovalot yhdistänyt kromitanko ja puskurin ilmanottoaukot olivat kasvaneet suuremmiksi, nielaisten suuntavilkku-pysäköintivaloyhdistelmän sisäänsä. Uusitun kojelaudan mittarit olivat muodoiltaan pyöreitä, aiemman kulmikkaan muotoilun sijaan. Chevroletin 350-kuutiotuumainen V8 tuli tarjolle myös El Caminoon. Super Sport -varustukseen kuului 265- ja 325-hevosvoimaiset (SAE brutto), 396-kuutiotuumaiset V8-moottorit, oma konepelti, jossa keskilinjan jäykistepokkauksen molemmin puolin oli ”voimapatit” sekä ”SS”-emblemmillä varustettu musta maski. Voimaa janoaville optiolistalta löytyi myös 396 V8:n 350- ja 375-hevosvoimaiset versiot. Mukavuutta arvostavat ostajat saattoivat valita mm. sähkötoimiset lasinnostimet ja ovenlukot.

Chevrolet Elcamino 1970Mallivuodelle 1970 El Camino sai uudet, aiempaa suoralinjaisemmat muodot ja samalla myös sisusta laitettiin uuteen uskoon. SS 396 -pakettiin kuului oma, ”voimapatilla” ja takaa imevällä vale-ilmanottoaukolla eli scoopilla varustettu konepelti ja Sport-vanteet sekä tietysti 350 hevosvoimainen (SAE brutto), 396-kuutiotuumainen moottori. Vaikka hevosvoimasota veti viime henkäyksiään, tarjosi Chevrolet myös El Caminoon kaikkein tehoikkaimmat moottorioptionsa. Tavanomaisena optiolistalta valittavana vaihtoehtona oli 360-hevosvoimainen, 454-kuutiotuumainen V8, mutta se oli saatavissa myös koodilla LS6, jolloin moottorin teho oli 450 hevosvoimaa (SAE brutto) ja vääntömomentti 807 Nm.

Mallivuodelle 1970 El Camino sai uudet, aiempaa suoralinjaisemmat muodot ja samalla myös sisusta laitettiin uuteen uskoon. SS 396 -pakettiin kuului oma, ”voimapatilla” ja takaa imevällä vale-ilmanottoaukolla eli scoopilla varustettu konepelti ja Sport-vanteet sekä tietysti 350 hevosvoimainen (SAE brutto), 396-kuutiotuumainen moottori. Vaikka hevosvoimasota veti viime henkäyksiään, tarjosi Chevrolet myös El Caminoon kaikkein tehoikkaimmat moottorioptionsa. Tavanomaisena optiolistalta valittavana vaihtoehtona oli 360-hevosvoimainen, 454-kuutiotuumainen V8, mutta se oli saatavissa myös koodilla LS6, jolloin moottorin teho oli 450 hevosvoimaa (SAE brutto) ja vääntömomentti 807 Nm.

Mallivuodelle 1972 1972 El Caminon maski ja etukulmissa sijainneet vilkku-parkkivaloyhdistelmät saivat osakseen kevyttä viilausta. Moottorin tehojen ilmoittamisessa tapahtui suuri muutos, sillä aiemman SAE brutto -normin sijaan siirryttiin käyttämään SAE netto -standardia, jossa moottorin teho ilmoitetaan kun siihen on liitetty kaikki lisälaitteet sekä ilmanpuhdistin ja pakoputkisto. Vakio- ja lisävarusteiden osalta tarjonta oli aiempien vuosien kaltainen. Samoin vaihteistovalikoima oli ennallaan. Kalifornian osavaltion muita tiukemmat päästörajoitukset alkoivat rajoittamaan erilaisten moottorivaihtoehtojen tarjontaa.

Chevrolet Elcamino 1972

Viittaukset: Autowiki.fi

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto