Volvo 240/260

Johannes

Volvo 240 Kuva Juliste Auto Ruotsalainen

Volvon 240 oli ruotsalaisen autonvalmistaja Volvon vuosina 1974 – 1993 valmistama takavetoinen henkilöauto. 19 vuoden aikana sitä valmistettiin noin 2,8 miljoonaa kappaletta. 200- sarjan Volvo esiteltiin ensimmäisen kerran elokuussa 1974 ja se pohjautui uusittua keulaa lukuun ottamatta Volvo 140-malliin. Auto sisältää piirteitä Volvon VESC (Volvo Experimental Safety Car) mallista.

Vuonna 1979 koriin tuli muutoksia, muun muassa etuvalot vaihtuivat pyöreistä kulmikkaisiin. Samana vuonna esiteltiin toinenkin suuri muutos, ensimmäinen dieselmoottori Volvon henkilöautossa. Dieselmoottorin ansiosta Volvo 240:n suosio taksikäytössä kasvoi.

Seuraava iso kasvojenkohotus tuli vuonna 1981, jolloin massiiviset alumiiniset puskurit vaihdettiin sirompiin muovipäällysteisiin puskureihin, kojelauta uusittiin ja keulan ilme muuttui etu- ja takavalojen ja jäähdyttimen säleikön vaihdon myötä. Volvo esitteli jälleen uuden mallin, Volvo Turbon, jossa 240-sarjan koriin on asennettu 155-hevosvoimainen 2,1-litrainen polttoaineen ruiskutuksella varustettu B21ET-moottori Garrett T03-turboahtimella. Vuonna 1981 tuotiin myös GLT malliin 122- hevosvoimainen B23A moottori. Volvo Turbo oli yksi aikansa nopeimmista farmariautoista Euroopassa.

Vuodesta 1983 lähtien vanhasta ovimäärämerkinnästä (242, 244 ja 245) luovuttiin, joten kaikki mallit tunnettiin nyt pelkällä 240-mallinimellä. Kaksiovisen mallin valmistus päättyi vuonna 1984.

Vuonna 1986 240-mallin ilmettä uudistettiin jälleen. Kaikkien mallien konepeitto ja tavaratilan kansi muutettiin pyöreämmäksi. Lisäksi moottorivalikoimaa uudistettiin uusilla B200- ja B230-moottoriperheillä. Uusissa moottoreissa oli erittäin paljon yhtäläisyyksiä vanhoihin moottoreihin, mutta niiden polttoaineenkulutusta oli saatu pienemmäksi kevyemmän rakenteen ja parempien kaasuttimien ansiosta.

Mallin valmistus loppui vuonna1993, viimeiset valmistuneet autot olivat viisiovisia.

Volvo 264 Auto Ruotsalainen

Volvo 260

Volvo 260 oli V6-moottorilla varustettu luksusmalli 240-mallista, joka korvasi 164-mallin. 260-malleja oli aluksi kaksi, 264 DL ja264 GL.

264 DL- ja 264 GL -mallit olivat hyvinvarusteltuja neliovisia sedaneita ja varustettu 2,7-litraisella V6-ruiskumoottorilla, tyypiltäänB27E. Syksyllä 1975 esiteltiin mallivuodelle 1976 farmariversio, 265 DL, jossa on kaasuttimella varustettu B27A-moottori. Moottori on niin sanottu PRV-moottori, jonka Peugeot ja Renault kehittivät yhteistyössä Volvon kanssa. 260-mallien valmistus päättyi vuonna 1985.

Coupé

Vuonna 1977 esiteltiin italialaisen Bertonen suunnittelema kaksiovinen coupé-malli, 262C. Coupé-mallissa on sama PRV-moottori kuin neliovisissakin, eli B27E. Varustetaso on jopa neliovisia malleja parempi. Mallit koottiin Bertonen tehtaalla Italiassa, ja niitä valmistettiin 6 622 kappaletta.

Vuonna 1981 PRV-moottori kasvoi 2,8 litraiseksi ja sai uuden tyyppimerkinnän B28E.

Volvo 240 260 Sarjat Farmari

Moottorit

  • 2.0 (B20A) 1986 cm³ 82 hv (1974-76)
  • 2.0 (B19A) 1986 cm³ 90-97 hv (1977-84)
  • 2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
  • 2.0 (B19K) 1986 cm³ 101 hv (1984)
  • 2.0i T (B19ET) 1986 cm³ 145 hv (1981-84)
  • 2.0i TIC (B19ETIC) 1986 cm³ 165 hv (1984)
  • 2.0i (B200E) 1986 cm³ 118 hv (1985-90)
  • 2.0 (B200K) 1986 cm³ 101 hv (1985-91)
  • 2.0i (B200F) 1986 cm³ 109-111 hv (1989-93)
  • 2.1 (B21A) 2127 cm³ 97-107 hv (1975-84)
  • 2.1i (B21E) 2127 cm³ 123 hv 1975-83)
  • 2.1i T (B21ET) 2127 cm³ 155 hv (1981-85)
  • 2.3 (B23A) 2316 cm³ 112 hv (1981-84)
  • 2.3i (B23E) 2316 cm³ 131-140 hv (1979-84)
  • 2.3 (B230A) 2316 cm³ 110 hv (1985-86)
  • 2.3i (B230E) 2316 cm³ 131 hv (1985-90)
  • 2.3i (B230F) 2316 cm³ 114-116 hv (1985-93)
  • 2.3 (B230K) 2316 cm³ 116 hv (1989-93)
  • 2.7 V6 (B27A) 2664 cm³ 125 hv (1975-79)
  • 2.7i V6 (B27E) 2664 cm³ 140-148 hv (1975-80)
  • 2.8i V6 (B28E) 2849 cm³ 155 hv (1980-82)

Koko ja tekniset tiedot

Pituus 4 900 mm
Leveys 1 710 mm
Korkeus 1 440 mm
Vetotapa takaveto

Lähde: Wikipedia

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto