Toyota Starlet MK2

Kategoriat:Starlet
Tagit:, ,
Retroautot.fi

Toyota Starlet MK2 EP70Toyota Starlet MK2 on Starletin seuraava sukupolvi, joka toi mukanaan nykyaikaisemman korin, sekä modernimman ulkonäön. Myös polttoainesäiliön täyttöluukku siirtyi toiselle puolelle autoa. Tässä sukupolvessa Starlet siirtyi viimeisimpänä luokassaan etuvetoon, ja sen mukana tuli uusi moottori ja vaihteisto. Aluksi Starletia varten suunniteltu 1E-moottori oli iso harppaus eteenpäin jo huomattavasti vanhentuneesta K-koneesta. Moottori oli muiden etuvetoisten tapaan sijoitettu vaihteistopaketin kanssa poikittain moottoritilaan, ja siinä oli ketjun sijaan hammashihnakäyttöinen sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli, 12 venttiiliä, automaattisella rikastimella varustettu muuttuvakurkkuinen kaasutin, sekä kärjetön virranjakaja. Imuilman esilämmityskin toimi automaattisesti, ja sylinterinkansi oli läpihengittävä. Moottori oli paljon edeltäjäänsä kevyempi; esimerkiksi sylinterinkansi oli alumiinista valmistettu, kampiakseli ontto, sekä muilla erinäisillä kevennyksillä ja uudistuksilla painoa oli saatu pudotettua reippaasti. 12 venttiiliä muiden muutosten ohella paransivat polttoaine-ilma seoksen virtausta, sekä tämä moottori on tunnettu alhaisista päästöistään sekä erinomaisesta taloudellisuudestaan. Ainakin joillain markkinoilla 1,3-litraista 2E-moottoria on myös saanut polttoaineen suihkutuksella varustettuna, jonka mallimerkintä oli useimmiten 1.3 XLi.

Moottorit

  • 1,0 (999 cc) (1E) OHC – 55 hv / 6 000 rpm, 102 Nm / 3 500 rpm
  • 1,3 (1 295 cc) (2E) OHC – 75 hv / 6 200 rpm, 103 Nm / 4 200 rpm
  • 1,3 (1 295 cc) (2E-E) OHC – 82 hv / 6 000 rpm, 104 Nm / 5 200 rpm

Viittaukset: Wikipedia.fi

Kuva: http://www.cardomain.com – käyttäjän JXJX666 auto

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto