Lombard RAC Rally Mainos

Lombard RAC Rally

Lombard RAC Rally on Red Rat Software-yhtiön 1988 kehittämä ja Mandarin yhtiön julkaisema rallipeli, jossa pelaaja pääsee ajamaan rallia A-ryhmän takavetoisella Sierralla. Peli julkaistiin Amiga 500, Atari ST ja MS-DOS järjestelmille. Lombard nimi pohjautuu sponsorin nimeen, joka vetäytyi kuitenkin 19 vuoden jälkeen sponsoritoimista. Kilpailu pohjautuu kuitenkin Walesin ralliin. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Pelin ainoana autona toimii a-ryhmäläinen Ford Sierra…
Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus 12M P4

Ford Taunus P4 12M on Saksan Fordin vuosina 1962–1966 valmistama korimalli. Toisin, kuin muissa 12M Taunuksissa P4-korimalli oli etuvetoinen, pohjautuen Amerikkalaisten Ford Cardinal -konseptiin. Kyseisen mallin myötä Fordin moottorivalikoimaan tuli V4-moottori. Taunus P4-koria tehtiin arviolta 520.000 kpl. Vuonna 1963 Tekniikan Maailma koeajoi Ford Taunus 12M TS. Muista Fordin malleista poiketen auto oli etuvetoinen ja siinä oli poikkeuksellinen V4-moottori. Taunus 12M:ssä…

Cortina MK1

Kuva: carsfotodb.com – Ford Cortina MK1 Ford Cortina mk1 tuli myyntiin vuonna 1962 ja sitä valmistettiin neljän vuoden aikana 933 143 kappaletta. Legendaarisen maineen omaavaa Cortina Mk1 Gt:tä valmistettiin vuosien 1963–1967 vuosien välisenä aikana yhteensä 76 947 kappaletta. Cortinojen kokonaisvalmistusmäärä oli yhteensä 1 013 391 kappaletta. Mk1 Cortinaa sanotaan usein tähtiperä-Cortinaksi, nimitys tulee tähtiä muistuttavista takavaloista. GT-mallissa on Weberin…
Ford Taunus TC MK1

Ford Taunus TC

Ford Taunus TC on vuonna 1970 esitelty täysin uusi Ford-malli, joka korvasi vanhat 12M / 15M P6 -mallisarjan etuvetoiset autot. Autosta tehtiin takavetoinen ja sille suuniteltiin joukko uusia moottoreita korvaamaan vanhentuneet V4-moottorit. Korimalleiksi valittiin 2d sedan, 4d sedan, 5d farmari, sekä nykyään keräilijöiden ja harrastajien suosiossa oleva 2d Coupe. Taunuksen etuakselisto on toteutettu päällekkäisin kolmiotukivarsin. Erikoisuutena on korissa kumipuslien kautta…

Ford Capri II

Ford Capri II:ssa oli edeltäjäänsä verrattuna pyöreämmän muotoinen kori, raideleveyttä oli suurennettu, korin turvallisuutta parannettu. Fordin tarkoituksena oli tehdä autosta monikäyttöisempi, sisätilat kasvoivat ja takakontin luukku muuttui hatchback-tyyliseksi. Mekaanisesti auto oli samanlainen kuin ensimmäisen sukupolven Capri. Kojelauta oli uusittu, samoin suuremmat levyjarrut ja laturi. Capri II ei ollut koskaan yhtä suosittu kuin edeltäjänsä, ja tuontanto jäi 513 500 kappaleeseen.…
Ford Granada MK1

Ford Granada MK1

1970-luvun alussa Britannian ja Saksan Ford-tehtaat toivat markkinoille uuden yhteisen mallin. Ford Granada oli Euroopan Fordin ”lippulaiva” ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Britit käyttivät 2,5- ja 3,0-litraisia Essex-moottoreita ja saksalaiset 2,3- ja 2,6-litraisia Cologne-moottoreita. Granadan rinnakkaismallissa Consulissa oli 1,7 V4 (jota on käytetty myös Saabeissa) ja 2,0 ohc -moottori, sekä valinnaisena V6-moottorit. Granadaa sai sekä 4v-manuaalina että 3v-automaattina.…
Noora ja Ford Mustang HT Konepellillä

Noora ja Ford Mustang HT ´65

Pin up tyttö Noora esittelee meille ikuisen klassikon, Ford Mustang HT vm 65. Ford räjäytti jättipotin 16. huhtikuuta 1964 Amerikassa. Silloin esiteltiin ensimmäistä kertaa Ford Mustang 29 miljoonalle katselijalle, TV-mainoksessa! Seuraavana aamuna, 2600 lehteä julkaisi mainoksia ja juttuja autosta ja itse auto esiteltiin New Yorkissa messuilla. Auto oli nerokas yhdistelmä asioita, jotka tekivät siitä yhden automaailman kiistattomista klassikoista. Autot suorastaan…
Ford Escort MK2

Ford Escort mk2

Ford Escort MK2Ford Escortin toinen sukupolvi eli nk. välikoppa tuli markkinoille vuonna 1975. Auto oli alustaltaan samankaltainen takavetoauto kuin Ford Escort mk1. Tekniikkana palvelivat samat 1,1; 1,3- ja 1,6-litraiset Kent-moottorit. Myös RS2000 versio oli olemassa. Korimallit olivat kaksi- ja neliovinen sedan sekä farmari. Autoon oli tehty parannuksia edeltäjämalliin verrattuna; mm. takamatkustajilla oli enemmän tilaa. Kilpailijat olivat siirtymässä saman kokoluokan autoissaan…
Ford Escort MK1

Ford Escort MK1

Ford Escort MK1 Ford Escortin ensimmäinen versio esiteltiin Ford Anglian seuraajaksi vuonna 1968. Alustaltaan auto oli perinteinen: takaveto ja jäykkä taka-akseli. Takana perusmalleissa oli lehtijouset ja edessä MacPherson-joustintukirakenne. Moottorit olivat Angliasta periytyviä Kent-moottoreita, kooltaan 1,1-; 1,3- ja 1,6-litraisia. Myös alle litrainen versio oli saatavilla, mutta sitä ei tuotu Suomeen. Myöhemmin tuli myös erikoismalleja tehokkaammilla moottoreilla, kuten RS2000. Korimalleina oli kaksi-…