Mitä eroa on kilpa-autolla ja tavallisella henkilöautolla?

eve

Monet haaveilevat kilpa-autolla ajamisesta. Kilpa-autoihin yhdistetään huikea teho, kiihdytysvoima ja nopeus, jollaisiin tavallinen henkilöauto ei millään yllä. Kilpa-autoja ja henkilöautoja yhdistäviä tekijöitä ovat toki neljä rengasta, moottori ja ratti, mutta yhtäläisyydet niiden välillä loppuvat melkeinpä tähän.

Kilpa-autolla ja henkilöautolla ajamisella ero on kuin yöllä ja päivällä. Seuraavaksi tarkastellaan lähemmin suurimpia eroja kilpa-auton ja tavallisen auton välillä.

Kuva: Pixabay

1. Moottori

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että nykyajan F1-autoissa on huomattavasti pienempi moottori kuin vaikkapa Suomen suosituimmaksi autoksi nimetyssä Toyota Corollassa? Pieni ja kevyt moottori on kilpa-auton nopeuden kannalta olennainen seikka, mutta vieläkin tärkeämmässä roolissa on autoon asennetun moottorin teho.

Formuloiden osakilpailuja seuraaville takuulla tutusta moottoreiden huumaavasta pärinästä voi jo päätellä paljon kilpa-autoissa käytettävien moottoreiden tehosta. Usein tällaiset moottorit on säädetty kestämään maksimiteholla koko ajokilpailun ajan. Jatkuva korkeammilla kierrosluvuilla ajaminen kuormittaa moottoria, jonka vuoksi kilpa-autoihin asennetaankin äärimmäisen kestävä moottori. Tavallisissa autoissa olevat moottorit on sen sijaan tarkoitettu leppoisampaan ajeluun. Ne on suunniteltu kuitenkin kestämään vuodesta toiseen, jonka lisäksi ne soveltuvat erinomaisesti erilaisiin sääolosuhteisiin.

2. Alusta

Kilpa-auton korin on oltava jäykkä ja samalla kevytrakenteinen. Lisäksi sen tulee kestää luotettavasti ajokilpailun alusta loppuun auton vauhdista ja käsittelystä riippumatta. Tyypillisesti kilpa-auton paino jakautuu tasaisesti molemmille akseleille auton käsiteltävyyden parantamiseksi. Kilpa-autoissa akseliväli on myös tavallisesti pidempi, jotta auto pystyisi tarjoamaan riittävän vakauden myös korkeilla ajonopeuksilla. Kilpa-auton tyypistä riippuen koriin saattaa lisäksi kuulua turvakehikko, joka suojaa kuljettajaa auton mahdollisesti pyörähtäessä ympäri. Henkilöauton kohdalla riski auton ympäri pyörähtämiseen on huomattavasti matalampi, eikä sen rungon muutenkaan tarvitse olla yhtä lujatekoinen tai helposti ohjattava kuin kilpa-auton.

Kuva: Pexels


3. Renkaat

Kilpa-autossa käytettävät renkaat ovat yleensä selvästi leveämpiä kuin tavallisessa autossa ja usein niissä käytetään lisäksi pehmeämpää materiaalia, joka tarjoaa paremman pidon. Esimerkiksi NASCAR-autoissa käytetään tällä hetkellä 15 tuuman renkaita, kun taas henkilöautoissa keskimääräinen renkaan leveys on 12,5 tuumaa.

Tulevissa NASCAR 21 -kilpailuissa tullaan näkemään ensimmäistä kertaa Goodyearin NASCARin kanssa yhteistyössä kehittämä uusi rengastyyppi, joka on peräti 18 tuumaa leveä. Monet moottoriurheilun ystävät odottavat jo innolla pääsevänsä näkemään, kuinka NASCAR-auto suoriutuu kilpailuissa uusilla renkaillaan vuonna 2021. Tällä hetkellä Mr Greenin vedonlyöntitilaston kertoimet puoltavat Chase Elliotia ja Kevin Harvickia tulevan mestaruuden voittajaksi. Mr Green on suomalaisten pelaajien keskuudessa yksi suosituimmista vedonlyönti– ja pelisivustoista, joka tarjoaa runsaasti veikkausmahdollisuuksia niin NASCARin, Formula 1:n kuin Speedwayn saralla.

4. Aerodynamiikka

Aerodynaaminen muotoilu on seikka, joka erottaa kilpa-autot tavallisista autoista, sillä normaalissa käytössä alle 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa aerodynamiikalla ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Henkilöautossa huomioidaankin ensisijaisesti sisätilojen mukavuus, joka näkyy sen muotoilussa. Sen sijaan kilpa-autoissa aerodynamiikan rooli voi olla hyvinkin merkittävä — samaan tapaan kuin esimerkiksi lentokoneissa. Mitä virtaviivaisempi auto on muotoilultaan, sitä sulavammin ja nopeammin se liikkuu eteenpäin. Aerodynamiikan ääripäässä ovat Formula 1 -autot, joiden ilmanvastuskerroin sijoittuu 0,7 ja 1,0 välille, joka on neljä kertaa korkeampi kuin keskimääräisen henkilöauton lukema.

5. Sisätilat

Kuljettajan kannalta ratkaisevin ero kilpa-auton ja henkilöauton välillä on nähtävissä heti auton sisään istahdettaessa. Siinä missä tavallinen auto tarjoaa kuljettajille ja matkustajille mukavan ja miellyttävän kyydin, ovat kilpa-autojen sisätilat erittäin minimalistiset ja jopa karut. Henkilöautoille tyypillinen varustelu, kuten ääni- ja lämpöeristykset, takapenkki, ilmastointi, kojelauta ja viihdejärjestelmä, loistavat poissaolollaan, sillä kilpa-autosta halutaan tehdä mahdollisimman kevyt. Joissain kilpa-autoissa jopa ikkunat valmistetaan huippukevyestä muovista vahvistetun lasin sijaan.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto