Opel CIH moottorit kiertokanki mäntä isku poraus puristuskorkeus

Opel CIH moottoreiden kombinaatioita

CIH moottoreita on pääasiassa kolmella eri iskulla. Moottoreiden voi kasata eri kampiakseli ja kiertokanki yhdistelmällä, kunhan männän puristuskorkeus on oikea, tai riittävän lähellä oikeaa, että männän laen laskeminen ei heikennä liikaa mäntiä. Moottoreita on rakennettu, esim. Volvon mäntä ja Saabin kiertokanki yhdistelmällä. Myös Chevroletin mäntiä, esim Chevy 305 on käytetty tässä. Alla taulukko Opel CIH moottoreiden alakertojen eri kokoonpanoista Kampiakseli…

Opel CIH moottoreiden venttiilivälysten säätäminen

Opel on käyttänyt 60-90 luvulla sekä sekä hydraulisia ja kovia nostimia ja niiden säätö on erilainen. Hydraulisten venttiilien säätö on hivenen helpompi, mitä kovien, koska hydrauliset säätävät väljyksen öljynpaineen mukaan. Hydraulisissa riittää, että säädetään keinuvivun ja venttiilin väljys nollaan ja tästä kiristetään kierros kiinni. Jos käytit hydrauliset nostimet tyhjänä ennen paikalleen laittoa, niin tarkkana väljyksen kanssa. Hydraulinostimet painuvat todella helposti…
Opel Rekord B

Opel Rekord B

Opel Rekord B on Opelin vuosina 1965-1966 valmistama auto, jota tehtiin vain vuoden ajan. Autossa on edeltäjästään poiketen nelikulmaiset etuvalot, erilainen etumaski ja pyöreät tuplatakavalot kuten Opel Manta A:ssa ja Opel GT:ssä, jotka tulivat myyntiin hieman myöhemmin. Malli oli ikään kuin A-malli C-mallin tekniikalla. Sen ulkonäkö poikkeaa siis hyvin vähän A-mallista, kahdet pyöreät takavalot ovat ehkä paras tuntomerkki. Poiketen edellisistä…
Opel Rekord A 1964 Mainos

Opel Rekord A

Rekordin muotoilu on edeltäjää kulmikkaampaa. Rekord A:n kuusisylinteristä L-6 mallia pidetään Opel Commodore:n esi-isänä. Opel Rekord A -mallia valmistettiin 1963–1965 yhteensä 887 488 kappaletta. Opel Rekord oli Saksassa luokkansa suosituimpia autoja. Tekniikan Maailma 3/1964 koeajossa kiitti sisätiloja ja tavaratilaa. Rekordia oli helppo hallita. Jousitus oli kuitenkin jäykkä. Rekord oli aliohjautuva. Ulkonäössä erikoinen piirre oli pieni raideleveys takana, joka johtui vanhojen…
Opel GT 1973

Opel GT

Opel GT 1973 – Kuva: Wikipedia Opel GT on Opelin ensimmäinen coupé-korinen sporttinen henkilöauto. Se on kaksipaikkainen ja muistuttaa muotoilultaan paljon Chevrolet Corvettea, minkä vuoksi autosta käytetäänkin nimeä ”Pikku Corvette” ja ”Eurovette”. GT:n prototyyppi esiteltiin 1963 jonka jälkeen suunnittelijat siirtyivät Chevroletille suunnittelemaan toisen sukupolven Corvetten, joka ehti tuotantoon hieman ennen GT:tä. GT:ssä on ensimmäisenä eurooppalaisena autona esiin pyörähtävät ajovalot. Auton…
Opel Kadett B sininen

Opel Kadett B

Kadett B on Opelin 1965 alkaen tekemä pienikokoinen henkilöauto. Korimalleina olivat 2- ja 4-oviset porrasperät sekä 3-oviset farmari ja coupé. Moottorina oli aiemmasta mallista tuttu yhden litran moottori suurennettuna 1,1-litraiseksi. Vanhaan malliin verrattuna B-mallin koko oli kasvanut ja sisätilat riittivät nyt viidelle hengelle. B-malli olikin koko Kadett-sarjan suurin koriltaan. Autossa oli akselirakenteet hoidettu kahdella kolmiotukivarrella sekä poikittaisilla lehtijousilla. Ohjaus oli…

Opel Ascona B

Opel Ascona B esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1975. Se muistuttaa ulkomuodoltaan pienempää Kadett C sekä Manta A:ta. Aluksi B-mallin moottorit olivat samoja kuin A-mallissa, mutta myöhemmin moottorivalikoimaa uudistettiin. Lisäksi esiteltiin ruiskulla varustettu 2.0 E sekä 2,0-litrainen dieselversio. B-mallin Asconaa myytiin Britanniassa nimellä Vauxhall Cavalier. Siinä oli hieman erilainen etumaski, ja se oli ensimmäinen Vauxhall, jota ei ollut tehty Britanniassa,…

Opel Rekord C

Opel Rekord C esiteltiin vuonna 1966. Kehitystyö oli aloitettu jo 3 vuotta aiemmin Hans Marsheimerin toimesta ja auto on muotoiltu uuden Yhdysvalloista myös Eurooppaan rantautuneen coca-colapullotyylin mukaisesti. Korit olivat entistä ylellisemmän näköisiä, joten Rekordin mainoksissa kysyttiin aluksi, oliko kyseessä Admiral, Diplomat vai Kapitän. Virallisten korimallien lisäksi on olemassa myös jonkinverran saksalaisen Kölnissä sijaitsevan koripaja Karlin rakentamia coupéista tehtyjä avomalleja. Myös…

Manta A ja B 19E LE-Jetronic kytkentäkaaviot

Manta A-Manta B 19E Kytkentäkaavio Jetronic Nummer Komponente Nummer Komponente 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Steckerleiste Zündspule Drosselklappenschalter Zusatzluftschieber Kaltstartventil Thermozeitschalter Pumpensicherung Kraftstoffpumpe Batterie 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Relaiskombination Vorwiderstände Einspritzventil Einspritzventil Einspritzventil Einspritzventil Luftmengenmesser Temperaturfühler Masse LJETronic-Manta B 19E Nummer Komponente Nummer Komponente 1 2 3 4 5 6 7…

LE2 Jetronic Kytkentäkaavio

Alla oleva LE2 Jetronic soveltuu OHC-moottoreihin 1.3-2.0 ja sisältää lähes samat johtojen värit, kuin esim Irmscherin ruiskussa. Johtojen värit saattavat poiketa hieman alla olevasta esimerkistä. Alla vielä johtokaavio väritettynä, jotta helpottaa hieman selvitystä. Lisätty myös tieto, että kaikissa LE2 Jetroniceissa ei ole kärjettömän sytkämodulia ja yksikköä. Muutama vinkki kyseiseen ruiskuun Turbotetussa mallissa bensapumpun ohjausvirta suoraan virtalukolta antoi selkeästi enemmän tehoa.…

LE-Jetronic – Kytkentäkaavio

LE-Jetronic Kytkentäkaavio 1 – Ohjausyksikön liitin 2 – Maadoitus 3 – Lämpöanturi 4 – Maadoitus 5 – Lisäilmaluisti (lämmitysvastus) 6 – Kaasuläpän asentokytkin 7 – IlmamäärämittariKytkentäpisteet 15,30,50,1:15 = +12 v sytytysvirran ollessa kytkettynä 30 = + 12 v jatkuvana 50 = +12 v startattessa 1 = Puolan – 8 – Lämpöaikakytkin 9 – Kylmäkäynnistyssuutin 10 – Suutin 11…
Opel Manta B

Opel Manta B

Opel Manta BA-mallin Mantan myynti loppui 1975 ja sen korvasi uudempi B-mallin Manta, joka pysyikin markkinoilla jopa 13 vuotta. Edeltäjäänsä verrattuna uusi Manta oli suurempi, niin sisältä kuin ulkoakin ja korimalleja oli nyt kaksi; Coupé ja CC (CombiCoupe). Moottorivaihtoehdot: 1.2 N – OHV, 54 hv 1.2 S – OHV, 61 hv 1.3 N – OHC, 60 hv 1.3 S –…